tirsdag 6. mars 2007

Smells Like Teen Spirit

(Advarsel: Tilløp til bleiesnakk!)

Å selge overprisede, unyttige varer til småbarnsforeldre er enklere enn å stjele godteri fra småunger. Vi er tilbake i Norge for ei uke nå, og jeg stakk innom apoteket for å raske med meg noen varer jeg har savnet i Sverige. Da falt blikket på en nyvinning i barnehylla: bleieposer. De måtte jo komme hit også til slutt, posene for avhending av godt brukte bleier. Dum, nysgjerrig og handleglad som jeg er kjøpte jeg en pakke med 100 ”nappy sacks” (den originale, må vite) til kr 69,50.

Foreløpig har klistremerket med skandinavisk bruksanvisning bakpå pakningen gitt mest valuta for pengene, underholdende som den er. Under overskriften DK/SE finner man en svensk/dansk tekst som i rosende ordelag og med utstrakt bruk av skråstreker beskriver produktets fortreffelighet:
Posen lukkes/stängs ved at binde de to hanke/handtag sammen, derved undgås/undviks lugt-gener/dårlig lukt og den ferskenfarvede pose vil diskret skjule/dölja indholdet.
Under overskriften NO finner vi så selvsamme tekst, identisk ned til det minste punktum og følgelig svært lite norsk. Personlig må jeg si at jeg synes de svarte hundeposene vi har brukt til formålet så langt er vel så gode til å skjule innholdet (hvilket vel strengt tatt er overflødig all den tid bleiene rulles grundig sammen og posene kastes i en søppelbøtte med lokk).

Produsenten kan ikke få fullrost posenes odørnøytraliserende egenskaper. Det er formodentlig disse, muligens i kombinasjon med den spesialutviklede ferskenfargen, som rettferdiggjør det faktum at de bleike posene er anslagsvis 3,5 ganger så dyre som sine svarte frender fra dyreavdelingen. Posene lukter helt ubeskrivelig ille – det nærmeste jeg kommer er en kombinasjon av Wunderbaum og Hubba Bubba. Faktisk tror jeg poseinnholdets odør må være å foretrekke (skjønt nå har vi ikke introdusert fast føde ennå). Småkvalm ser jeg meg nødt til å informere produsenten om at minus og minus ikke blir pluss i dette tilfellet. Vond lukt pluss kvalmende lukt er lik fæl stank, dessverre. Den eneste fordelen med dette bomkjøpet er påminnelsen om at jeg har nedkjempet forkjølelsen og gjenvunnet luktesansen.

["Smells Like Teen Spirit": Nirvana, 1991]

6 kommentarer:

Pulsatilla sa...

He-he - jeg har også gått i den "nappy-sack" fella en gang, Elin! Det ble med det ene kjøpet...

Anonym sa...

*Noterer på lista over enda en unyttig-og-kostbar-duppedings-andre-har-kjøpt-som-jeg-ikke-trenger*
Her går det i 2 liters fryseposer til det formålet. Fungerer også helt ypperlig! ;-)

Anonym sa...

He, he.. stod også og vurderte disse. Men fant ut at x antall brødposer hos Rema til under 10 kr rullen holder i massevis :)

Elinblu sa...

He-he, godt å høre at jeg ikke er alene om slike investeringer, Pulsatilla! Soff og Amic@: Bra dere har styrt unna! Brødposer er jo enda litt billigere enn hundeposer også (men de er ikke like diskrete *fnis*).

Unknown sa...

Halleluja - ja de kan sannelig få solgt oss hva som helst.
Tror jeg har sett disse jeg også, men ikke helt skjønt hva de skal brukes til...? :) Jeg bruker verken hundeposer eller brødposer, men surrer bleien godt sammen og hiver den i søpla på badet. Der ligger den til bøtta er full (som regel 1-2 dager). Stinker gjør det, noe snart-4-åringen ofte kommenterer (og nekter å gå inn). Jeg synes lukta nesten er litt koselig, jeg... Immun er vel rette ordet.. Men nå skjønner jeg at jeg bør begynne med (brød)poser jeg også.

Elinblu sa...

He-he, skjønner hva du mener Hege. Det lukter nesten litt koselig! Lukta er dessuten å hverdagslig at man liksom kjenner den litt overalt. Kanskje du må begynne med brødposer, du også!