søndag 4. mars 2007

Always on My Mind

Det finnes enkelte småting som fyller hverdagen med bitre små stikk. I riktig dårlige tider kan de både forsure dagen og farøve en stakkar nattesøvnen. Vissheten om at man burde ha vært hos tannlegen er et skoleeksempel på dette fenomenet. Jeg har vært flink tidligere, men nå er det flere år siden sist jeg sjekket tennene - dette til tross for at jeg egentlig slett ikke har tannlegeskrekk og i grunnen er litt stolt av at jeg alltid har takket nei til bedøvelse ved boring. Hver gang den dårlige samvittigheten for unnasluntringen overfaller meg, kjenner jeg hvordan det iser og stikker i det som formodentlig enten er et tosifret antall hull eller rent blendverk. Så kan det komme lengre perioder hvor hele problemet er glemt, og jeg knasker godis med godt humør.

Som en falsk forsikring og en billig investering i god samvittighet skyller jeg tennene med fluorvæske hver kveld. Da jeg skulle kjøpe et slikt produkt på apoteket her borte, oppdaget jeg til min forbauselse at det i Sverige kun anbefales å bruke fluorskylling dersom man:

a) lider av munntørrhet,
b) har delprotese,
c) er belemret med uvanlig tettsittende tannstilling eller
d) har et uvanlig stort inntak av søtsaker og mange mellommåltider.

Se der, ja - punkt d) er meg, det. Der var jeg med ett sykeliggjort også, og påminnelsen om dette lyser mot meg hver kveld når jeg tar fluorflaska ut av skapet. Det er like før jeg river av etiketten. De gode periodene uten dårlig samvittighet og mental tannpine er uansett ikke-eksisterende her i Stockholm. Vi deler nemlig hus med et tannlegekontor. Nede i gangen skriker store skilter med tannlegenes navn og titler mot meg hver gang jeg går inn eller ut av huset. Det er ren tortur.

["Always on My Mind": Elvis, 1972]

4 kommentarer:

Lis sa...

Sannelig ikke greit å være klassifisert ;) Jeg spiser fluortabletter fortsatt jeg for min del (hehe)

Har laget meg ny identitet her, for jeg har ikke fått lagt inn kommentarer hverken anonymt eller annet *grrrrr*

Vi var på 3 månederskontroll i dag og fikk vaksiner. To sinte fyrer da må jeg si! Gutta vokser fint, men Alexander er fortsatt svak i ryggen for alderen (håper det går seg til snart). Vi har også bestilt legetime til ham, for han har vært tett i nesa lenge. Ellers går alt greit her på Årvoll (selv om du er dypt savnet).

Klem fra ELisabeth

Elinblu sa...

Så koselig å høre fra deg igjen, Lis. Vet du - jeg er hjemme igjen, juhu! Det er bare for noen dager, da, men nå er det under en måned til vi er hjemme igjen for godt. Hva tror du om en liten tur torsdag ettermiddag, sånn etter kl. 14? Jeg har for øvrig vært på helsestasjonen i dag, jeg også. Liv er TUNG! Hun veier hele 7760 nå. God bedring til Alexander!

Klem

Anonym sa...

Hei Elin,

artig med blogg... Så grom Liv er!Jeg var hos tannlegen for etpar uker siden, for første gang på 6 år (!)- og jeg kan trøste deg med at jeg ikke hadde et eneste lite hull.
Ellers har Tora hatt vannkopper- noe som spolerte hele Sydenturen vår, skulle ha kommet hjem fra Tenerife i dag. Heldigvis fikk vi ny tur i påsken.

Klem, Maren

Elinblu sa...

Takk for koselig hilsen, Maren! Artig at du har funnet veien hit. Det var veldig synd med ferien deres - enda godt at dere får reise i påsken! Det er jo ikke lenge til. Vi kommer hjem til Norge igjen på den tida. Hils alle dine!

Klem fra Elin