fredag 9. mars 2007

Hyttetur

Er det noe som virkelig er rotnorsk, må det være hytteturen. Det er vel ikke mange andre folkeslag som med entusiasme oppsøker utedasser og fuktige dyner på sin surt opparbeidede fritid. Hytte- turen er den norske folkesjela i et nøtteskall, med sitt fokus på frisk luft, mosjon og ikke minst omkvedet ”å få noe ut av dagen”. Det sistnevnte betyr som kjent i praksis at man står opp i otta, slik at man stuptrøtt faller i søvn allerede etter kveldens første rødvinsglass og før kortspillet har kommet ordentlig i gang. Følgelig går man glipp av det koseligste med hele hytteturen.

Jeg har innerst inne ikke noe imot frisk luft og turer – faktisk er jeg kanskje blant de flittigste brukerne av Lillomarka (selv om det skal sies turene har en lei tendens til å ende på vårt lokale kjøpesenter). Det jeg får litt fnatt av, er det kollektive presset som oppstår når man drar på hytta. Kall det gjerne barnslig trass fra min side. Er det til overmål sol, når friskuspresset uante høyder. Ve den som sløser bort solstrålene på søvn! Jeg mistenker mange hytteeiere for å stille sengene i passende vinkler mot vinduene og henge opp lyse, flortynne gardiner for å tvinge så vel familiemedlemmer som gjester til å sprette opp i ukristelig tid.

Om kort tid legger vi ut på hyttetur med gamle, gode venner. Dette er gudskjelov ei hytte med høy standard. Vel er den oppført i laftet tømmer, men ifølge omtalen på nettet er den ellers moderne på grensen til det blodharry. Blant fasilitetene finner vi hjemmekino, to peiser, fire bad, eget badstuhus og utendørs høyttalere. Det er meldt 11 varmegrader og regn, og under dekke av amming og potensielle bekkenproblemer har jeg bestemt meg for å ikke engang late som om jeg skal være sporty. Skiene blir hjemme. Jeg reiser av gårde i skjørt og akter å bruke de nye Camper-skoene som tøfler. I morgen er det ikke utenkelig at Liv og jeg tar oss en bytur til Hønefoss mens de andre tørker regnvann av appelsinene og kvikklunsjen.

["Hyttetur": Bjelleklang, 1991]

6 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Elinblu,

Hyttetur med venner er alltid koselig. Er vel av den litt mindre sportslige typen som heller sitter i solveggen (sofakroken) med et rødvinsglass, enn den som skal opp på fjelltoppen uansett vær og føreforhold. Et ordtak sier jo at "det finnes ikke dårlig vær, bare dårlig klær". Vel, det stemmer kanskje det, men rødvin funker også i alt slags vær :jupp:

Ha en super, duper hyttetur og ta for deg av alle fasilitetene på hytta, så kan de andre ta for seg av fjellets fasiliteter :glise:

Klemmer fra Méé

Anonym sa...

Jeg forstår ikke hvor du tar det fra, men det er virkelig gøy å lese innleggene dine, Elinblu!!

Hilsen Marmor(NM)

Anonym sa...

Håper dere hadde en fin hyttetur til tross for regn og en del vind. Var nemlig i nevnte by selv i helga. ;-)
Skulle forresten hatt noen ord med deg ang vedvarende spotting DPO, om du har noen erfaringer å dele...?
soffers@broadpark.no

*Håpefull*

Elinblu sa...

Tusen takk for hyggelige hyttehilsener! Vi hadde en flott tur. Jeg tror alle var fornöyd, selv om skituristene måtte gjöre vendereis uten å forlate bilen lördag formiddag pga sterk vind. Méé: Det ble et glass rödvin på den ammende også. ;-) Marmor: Så hyggelig å se deg her!

Så pussig at du også var i området i hlega, Soff! Det viste seg å väre langt til H. allikevel, så vi måtte nöye oss med en handletur til Flå i stedet. Vet ikke om jeg har så mye å bidra med når det gjelder det andre spörsmålet, men send meg gjerne en PM på FP!

Må for övrig legge til at turen var deilig fri for friskustendenser!

Anonym sa...

Jeg er litt sånn: Ja takk, begge deler!
På hyttetur vil jeg sove lenge, gå lang fin tur og være masse ute i det fine været. Og så vil jeg sitte lenge opp med god mat, god vin og spille spill. :D

Elinblu sa...

Det høres absolutt ut som om vi kunne hatt en hyggelig hyttetur sammen, Hufsa! Det eneste er at jeg er en så dårlig taper at jeg i alminnelighet ikke spiller spill lenger.