torsdag 29. mars 2007

Hair, There and Everywhere

Her om dagen oppdaget jeg at jeg hadde fått masse hår på beina. "De er i det minste lyse," kommenterte mannen tørt. I tillegg er de bortimot 30 centimeter lange - og viste seg gudskjelov å sitte løst. Det heter seg at det (hode)håret man mister under amming, er det håret som normalt ville ha falt av under graviditeten. Borte blir det, i alle fall, og jeg har faktisk mistet skillen min også. Sveisen er riktig nedslående. Teorien sier ingenting om hvordan det kan være mulig for håret å være paddeflatt og uendelig flokete på én gang. Man skulle egentlig tro at flokene ville gi en slags tuperingseffekt, men det er altså ikke tilfelle. Hårene er overalt, ikke minst finner man store forekomster i de tallrike foldene til vår lille baby. Ikke overraskende er mors hårmanke dessuten et yndet objekt for de lubne, små hendene.

Det er en pine å dusje, og håravfallet går både ut over eget humør og sinnsstemningen til den som har ansvaret for flyten i sluket. Uttrykk som "hår på ryggen" og "hår på brystet" har fått en ny betydning. Hadde det ikke vært for at jeg er utstyrt med den hårtypen som gjerne kalles "fint, nordisk hår" (hvilket er en om- skrivning for "tynt, pistrete hår"), ville en dyktig parykkmaker ha gjort god butikk på å fotfølge meg. Fortsetter det slik, må jeg ta en informativ alvorsprat med min venninne som har hair extension.

["Here, There and Everywhere": the Beatles, 1966]

11 kommentarer:

Anonym sa...

30 cm hår på bena?? Du verden....
Da har man noe å se frem til etter fødsel skjønner jeg...
Herlig "blugg" forresten!

Snippeline

Elinblu sa...

Takk for det, Snippeline! Bare så det er helt klart: de lange hårene skrev seg fra hodet, altså ;-)

Carinus sa...

Utrolig. Jeg lurer på om mannen er gravid eller ammer. :lure: Jeg finner nemlig hans lange sorte hodehår, overalt. Jeg drømmer om den dagen jeg kan dra dem frem fra vårt fremtidige barns valker. :knegg:

Elinblu sa...

He-he, jeg hater å si det Carinus, men det kan nok väre at det er alderen som innhenter mannen din.

For övrig håper jeg inderlig at dere snart får et barn med gode, hårrike valker!

Anonym sa...

Jeg antar at det ikke er du som er "den som har ansvaret for flyten i sluket" *knegg*
Da fikk jeg altså igjen manifestert (fikk litt noia om det er rett stavet nå...) at det fins fordeler med så kort hår at det ikke går an å feste hverken strikk eller spenner i det også! ;-)

Anonym sa...

Kjenner godt til det. Jeg kan trøste deg med at det går over, og at nytt hår kommer. Du kommer til å ende opp med en fin pannelugg etter hvert. Mine venner trodde i alle fall jeg hadde klippet pannelugg....

(veldig lesverdig blogg du har, forresten! Kom over den via FP)

Elinblu sa...

Du har rett, Soff, denne "noen" er nok ikke meg, kremt... Det er også korrekt at det er fordeler ved kort hår. Jeg har ikke tall på hvor mange ganger om dagen jeg må rive svette små fingre ut av håret mitt.

Takk for hyggelig melding, og velkommen hit, Vibeke! (Ble lit nysgjerrig på hvem du er, nå da...) Du skal se det blir pannelugg på meg, gitt. Det blir spennende - det er 20 år siden sist!

Anonym sa...

Selv var jeg så blid og fornøyd da jeg ikke mistet noe hår mens jeg ammet. Overraskelsen var derfor stor da det lå i lange baner på hodeputa etter at jeg var ferdig å amme. Jeg gjorde noe så dumt som å klippe meg en del kortere. Jeg angrer som en hund. Jeg sliter med det ennå, snart et år etter. Anbefales ikke som løsning på hårtapsproblematikk.

Nova

Elinblu sa...

Takk for morsom hilsen, Nova! Jeg tör nok ikke å klippe meg kort, nei - det er 25 år siden sist jeg var korthåret (og meget misfornöyd allerede da). Jeg får nok heller gjöre som en godt voksen mann jeg kjenner: å ha litt lengde for å kompensere for den tynt behårede issen.

Anonym sa...

Pannelugg skal ikke undervurderes. Jeg har nettopp anlagt en, tykk og flott! Meget fornøyd.
Ellers må jeg igjen få påpeke at:
Extention is the sweetest thing:-)

Elinblu sa...

Jeg er spent på å se, Cecilie! Riktig god påske til dere. Håper vi ses snart!

Klem