tirsdag 8. mai 2007

True Colors

Som tidligere nevnt har jeg sjelden deltatt i hylekoret over håpløse mannfolk. I går måtte jeg imidlertid melde meg inn igjen. Jeg var så indignert at jeg ikke med min beste vilje greide å begrense mishagsytringene overfor den (i egen øyne sakesløse) mannen. Han hadde vasket klær. Denne huslige sysselen har han utført uten de helt store tabbene gjennom vårt tolv år lange samliv, men i går trodde jeg knapt mine egne øyne da jeg åpnet vaskemaskina og begynte å tømme den.

Den første klypa med klær inneholdt et svart håndkle, et oransje håndkle, en kjole med hvit bunnfarge, en kritthvit babytrøye og en sterkt turkis jakke. Og slik fortsatte det. Under forklaringen ble det fremsatt følgende unnskyldning: ”Jeg vasket hvite klær i går, så jeg trodde det som var igjen i skittentøyskurven var svart.” Hva gir du meg? Han forsvarte seg videre med at ”det gikk jo bra. Alt dette har jo vært vasket hundre ganger før.” Jeg stiller meg mildt sagt tvilende til at Blåmann vet hvor mange ganger min nyeste svarte H&M-singlet (den femte i rekken) har fått kjørt seg i vaskemaskina.

Vel, det gikk faktisk bra denne gangen, men det var ren flaks. Jeg mener dessuten å ha belegg for at hvite klær blir svakt, nesten umerkelig, misfarget av å påtvinges fuktig samkvem med sterkt fargede tekstiler. Jeg melder meg herved inn i hylekoret og vurderer å la mannen slippe all klesvask heretter. Spørsmålet er om han ikke da vil ha oppnådd nøyaktig det han ønsket. Jeg nærer den samme mistroen til samtlige menn der ute som en eller annen gang har ødelagt damas hvite undertøy.

["True Colors": Cyndi Lauper, 1986]

15 kommentarer:

Anonym sa...

Da kan jeg fortelle om Taiemannens lille eskapade i klesvaskens verden!

Han skulle vaske klær, deriblant sin flotte Armani-genser som han hadde fått av sin kjære svigermor!(Godt for han at det var sine egne klær!!)
Vel, for å gjøre en lang historie kort, så har den ene kosebamsen (ja...jeg samler på bamser!!) fått ny genser!

Han lærte der og da at ikke ALT kan vaskes på 60 eller 90 grader!!!

GLAMOULØSE HILDE sa...

*knegg* Nei og nei, Elinblu - nå må du ikke la ammetåka og husmortilværelsen lede deg inn i avgjørelser du kommer til å angre på! En mann som fiser selvstendig initiativ i vaskeriet er et luksusgode og et priviligium få kvinner deler med deg og meg. Det har kostet meg åtte-ti ullgensere de siste åra, men det er verdt hver maske.

Anonym sa...

Jeg må si meg enig med Hilde. Har han ikke gjort flere tabber enn dette, må du revurdere det. Vær glad for hans initiativ. Vi er mange som misunner deg!

Fra "guess who"!

Anonym sa...

Hehehe, må jo si at du er heldig som har en mann som faktisk er flink til å vaske klær ... så en liten bommert på de 12 årene dere har vært sammen er ikke værst :blunke:

Da jeg møtte Méé-mannen hadde han ikke en t-skjorte med sin opprinnelige hvitfarge. Han ville ikke ha klær som ikke tålte å vaskes sammen og tørkes i tørketrommel .... skikkelig ungkarsgreier. Det lærte jeg the hard way da lusekofta jeg kjøpte til han kom ut som barnestørrelse etter første vask.

Så her i huset vasker jeg klær. Det er nok annet han kan gjøre ... hente post og gå ut med søppel he-he-he

Anonym sa...

He he... det høres ut som han har lagt seg på samme strategi som jeg gjorde med bilvask da jeg møtte min forhenværende. Jeg tilbød meg frivillig å vaske bilen - med grønnsåpe. Den elskede bilen hans har aldri verken før eller siden vært så matt i lakken. Og jeg har aldri siden vasket bil :D

Anonym sa...

Her i huset vasker også begge klær. Skulle tro han visste hva han gjorde, men i vinter slang han en merinoullgenser inn på 60 grader, og ringte betuttet da resultatet ikke ble som forventet. Heldigvis var det hans.

Og til liten: Seriøst? Kan man ikke bruke grønnsåpe til bil? Brukte det senest for noen få dager siden, men jeg får vel slutte med det da.

Anonym sa...

Nei, vasken tar jeg sjøl, selv om jeg ikke investerer så mye penger i hvert plagg. Gidder ikke kaste penger ut av vinduet, og SÅ mange male-/snekre-/oppussingsklær trenger jeg ikke!
*Kontrollfreaken har talt*

Anonym sa...

Hehe, kan så levende forestille meg det. Jeg er også velsignet med en mann som vasker klær, dog ikke mine lenger (det tør han ikke etter at han fikk streng beskjed om at pene dressbukser ikke skal kokevaskes...)

Du skriver godt, så jeg vil benytte anledningen til å si takk for at du har opprettet Elinblugg. Den leses trofast ;-)

Hilsen Veslevensen på sg/sm.

Hege sa...

hehe... Av og til har jeg mistanke om at husets mannlige innslag gjør "tabber" sånn at han neste gang skal slippe unna oppgaven. Derfor lar jeg han holde på, men sørger for å vaske de mest risikable kombinasjonene på dagtid, sånn at hans innsats på vaskerommet ikke skal få for store og kostbare konsekvenser.

Gunn sa...

I vårt hus har vi endelig kommet fram til følgende løsning: Jeg vasker og tørker og legger sammen alle klær (var greit for meg i det øyeblikk vi fikk tørketrommel) Han tar all kjøkkenrydding. Da er faren for feil minst, og konsekvensene likeså :-)

donpedro: Leste nettopp at det gammeldagse vaskemiddelet Nylonvask funker også til bil!

"Beata"

Thomas Andrè sa...

Jeg har aldri forstått hvorfor kvinner ofte klager over menns praktiske kunnskaper når det gjelder klesvask. Det føyer seg inn i rekken av klagemål fra kvinner om "fagområder" de mener å ha et genetisk fortrinn (det samme gjelder matlaging). Ikke overraskende støtter jeg mannen din fullt ut, og håper han tar over klasvasken fullt og helt heretter. Som sagt gikk det bra denne gangen også. Jeg sier ikke mer.

Anonym sa...

Jeg hadde en gang 14 nydelige hvite truser med silkebånd og blonder... Nå har jeg 14 GRÅ truser, og det er på langt nær like lekkert.

Samboeren min ble veldig lei seg og stakk til byen for å kjøpe nye truser. Ære være han. liksom.

Problemet viste seg å være at han har en litt annen smak i undertøy. Så nå har jeg 14 truser i ymse farger som er så små at selv en stripper hadde rødmet...

Anonym sa...

Nei, nei, du må ikke falle for den taktikken! Hilsen hun som har fargeblind mann som ikke ser forskjell på hvite og lyserosa klær, men som bevarer ekteskapet ved hjelp av et seksskuffers skittentøyssorteringssystem.

Jeg følger med her, forresten! :-D

Anonym sa...

Jeg har heller aldri tilhørt det nevnte hylekoret, men i ettermiddag tok jeg faktisk ut en ladning nyvaskede og tørkede oppvaskhåndklær og -kluter fra trommelen. Blid og fornøyd smilte jeg over min bedre halvdels innsats i mitt fravær i formiddagstimene. Smilet ble imidlertid noe anstrengt da jeg også dro ut en hvit sokk og en av mine truser. "De må ha sneket seg med" var unnskyldningen, noe jeg MÅ tro på. Hadde valget bevisst falt på kjøkkenhåndklær kombinert med truser får jeg anta at han hadde hatt vett til å vaske fler enn bare den ene. :knegg:

Nova

Elinblu sa...

Takk for alle morsomme tilbakemeldinger! Mannen registrerer fornøyd at de fleste går i hans favør.

He-he, for en heldig bamse da, Taien! Hilde: Jeg kommer nok ikke til å la Blåmann slutte med klesvask, nei. "Guess who": Jeg klarer nok ikke å gjette hvem du er - tar ikke sjansen på å anklage noen av mennene jeg kjenner for å sluntre unna i husarbeidet!

Méé: Jeg fikk faktisk lusekofte en gang, jeg også, etter en slik vask - en riktig tykk og god, tovet sak. Liten: Det skal innrømmes at jeg aldri har vasket bilen, men jeg ville nok ha foretrukket Zalo framfor grønnsåpe.

Soff: Godt vi er flere kontrollfriker...

Donpedro: Morsomt å se nye nick her! Det samme gjelder deg, Thomas André. (Jeg kjenner bare én Tomas André - er det deg, tro?) Hyggelig at du også følger med meg Tinetoff. I like måte! ;-)

Veslevensen: Tusen takk for inspirerende tilbakemelding ang. bloggen! Hege og Gunn: Takk for gode tips!

Anonym: He-he. Mannen har prøvd å handle undertøy til meg én gang. Han gjør det aldri igjen. Å kjøpe en BH som er to kopper for stor, var ingen suksess.

Nova: He-he, de holder på, disse mennene. Nå skal det imidlertid innrømmes at jeg godt kunne finne på å vaske mine sokker sammen med kjøkkenhåndklær, hvis det ikke var for at sokkene stort sett er svarte.

Konklusjonen blir i alle fall at mannen fortsetter sin bruk av vaskemaskina - den surrer og går i skrivende stund. Han spurte faktisk om ulltrøya mi skulle vaskes separat også. Jeg slutter herved å klage!