mandag 14. mai 2007

Shame

Etter et par underlige episoder har jeg begynt å lure på om jeg er den eneste som oppfører meg tilnærmet som hjemme på offentlige toaletter. Det er flere år siden jeg sluttet å styre med papir på ringen og andre presumptivt hygieniske forholdsregler, og det lever jeg godt med. Er det unormalt og i overkant dristig å bare vri om låsen og sette seg rett ned? Da snakker jeg ikke om skitne doer på togstasjoner i europeiske storbyer, men forholdsvis rene fasiliteter på norske kjøpesentre og restauranter.

Bakgrunnen for spørsmålet er diverse opptrinn der folk har glemt å låse etter seg. I forrige uke åpnet jeg døra til en av doene på nærsenteret, og ble møtt av et pinlig skue. Ei godt voksen dame stod med ryggen til og skrevet over skåla. Da døra gled opp, greide hun bare å sette opp en forferdet mine og utstøte en guttural lyd, hvorpå jeg naturligvis smekket igjen døra i en viss fart. I liknende situasjoner tror jeg aldri jeg har kommet over en person som rett og slett har sittet på toalettet på normalt vis. Det er flaut nok å bli overrasket slik, naturligvis, men da sitter man jo tross alt med de sentrale kroppsdeler godt skjermet. Hvor mye verre må det ikke være å bli overrumplet i en unaturlig, krampaktig positur? Sist jeg opplevde noe liknende, var det ei dame som, stående med fronten mot døra, forsøkte å gjøre sitt fornødne iført badedrakt - uten å ta av seg drakta. Det er vel unødvendig å påpeke at det så ytterst pussig ut, men dama hadde i alle fall vett på å le godt da hun møtte oppsperrede øyne og ditto dør.

En skulle kanskje tro at det var en sammenheng mellom nevrosene her, men det later ikke til å være tilfelle. Å være redd for lumsk smitte (hvilket jeg antar er bakgrunnen for de underlige positurene), trenger ikke å henge sammen med frykten for å bli overrasket av fremmede i ytterst private situasjoner. Det er slett ikke sikkert at hypokondere med tvangstanker om renslighet husker å låse etter seg, med andre ord. Etter episoden på senteret i forrige uke forsøkte jeg iherdig å overbevise meg selv om at jeg ikke hadde noen grunn til å være flau. Blottet for skumle hensikter og i god tro åpnet jeg en ulåst toalettdør. Jeg hadde jo ikke gjort noe galt! Da jeg senere fikk øye på den samme dama i en klesbutikk, kjente jeg likevel skamrødmen brenne i kinnene.

[”Shame”: Depeche Mode, 1983]

10 kommentarer:

Anonym sa...

Heheheheheeee!

Gode historier her, jeg skratter og ler.
Jeg har ikke opplevd tilsvarende positurer i doboksen som jeg uforvarende kommer inn når andre er tilstede.

Angående smittefare på ringen:
div reportasjer i smusslitteratur (dvs Dagbladet og VG) har fortalt at mobiltelefonen har flere bakterier enn doringen på offentlige steder. Dette skyldes at doringen gjerne vaskes daglig mens mobiltelefonen aldri (??) blir vasket.

Men jeg legger nå likevel papir mellom meg og doringen på offentlige toalett.
Hjemme hos familie og venner gjør jeg imidlertid det ikke.


Hilsen Marihøne som synger "Do-do-do-ah"

Anonym sa...

Her er det sjelden kontakt mellom bakende og offentlig ring. Den (om det er enden eller ringen kan kanskje diskuteres :humre: ) er enten beskyttet av ett lag papir eller to cm luftklaring. Imidlertid er jeg god på å låse dører. Alltid.

Nova

Bobbelur sa...

Legger jeg papir på ringen på offentlige toaletter?? Njaaa - kun om det er ekstremt skittent.
Er jeg bekymret over det? Nehei.
Er Bluen rar? Ikke på grunn av dette i alle fall. Ikke har du grunn til å skjemmes over damens presenilitet heller. Hun kan skylde seg selv.
Når jeg tenker nærmere etter... det hadde muligens vært til pass for slike glemske personer om du hadde gått bort til henne og spurt om hun hadde for vane å glemme å låse dørene sine... Jeg har svært lyst til å kommentere guttenes truser hver gang de går med bukselinningen nedenfor "rygghullet". *tviholder på munnen så den er lukket*

Anonym sa...

Jeg er aldeles fri for offentlig-toalettnevroser, men skulle nesten ønske det var jeg som hadde sett damen med badedrakten.

Didi sa...

Lite nevroser her også. Tror faktisk dørhåndtaket på doene er skitnere enn selve doen. Og likevel tar jeg i dem. Er bare svææært omhyggelig med håndvasken og åpning/lukking av dører etterpå ;)

En helt annen ting - er det enkelt å sikte når man tisser stående MOT doen, tro?! Kan ikke se for meg at kvinner er mer treffsikre enn menn i en slik posisjon....? *grøsser* Hyggelig at de etterlater doene enda renere for oss mindre nevrotiske, liksom.... ;P

Anonym sa...

Hmm,dett ekna jo forklare hvorfor jeg har kommet inn i kliss våe avlukker..... Tør ikke tenke på det engang, har tenkt at det har vært vann, men etter å ha lest dette skjønner jeg at det like gjerne kan ha vært tiss!

Marit sa...

Å, du store miiiiin! *skoggerler*

Jeg lider heldigvis ikke av offentlig doringfobi selv. *Puh!*

(Derimot har jeg lært av en venninne å sjekke standarden på toalettene før jeg spiser på restaurant i sydligere strøk av verden - om renholdet er fraværende der, kan det fort være mye rart i maten også er filosofilen. Selvsagt litt odde å fly fra restaurant til restaurant og låne doen før man bestiller, men.... *plystre* :-)

Anonym sa...

Dersom det er vanlig standard toaletter på offentlige steder ofrer jeg ikke hygienen en tanke. Det er tross alt ting som bare skal UT der sola aldri skinner, og det kommer ikke bakterier INN den veien. ;-)
Det som er viktig er hva man gjør med hendene ETTER man har vasket seg. Der kommer sykepleieren akutt inn i bildet - stenger kranen med papir eller albuen, tar ikke i håndtak eller andre ting før jeg er ute av lokalet. Og så har jeg tilgang på håndsprit nesten overalt hvor jeg har Mini med meg, og den brukes flittig i så måte.

Anonym sa...

Det er utrolig hvilke spørsmål som dukker opp i hodet på en når en blir foreldre, og akkurat hvilken offentlig-do-kutyme jeg skal lære vesla, har jeg faktisk ofret en tanke og to i det siste. Konklusjonen foreløpig er at jeg ikke skal overføre min kjære mors omstendelige oppskrifter på hvordan en kan unngå å berøre den skrekkelige doringen (jeg ser ikke bort fra at hun er en av doakrobatene du har overrasket bak dårlig låst dør). Selv har jeg nemlig overlevd særdeles bra også etter at jeg ga blaffen i all min gode oppdragelse og rett og slett satt meg ned på offentlige toaletter (iiik!!). Tror jeg setter oppdragelses-skytsen inn mot håndvask istedet.

Elinblu sa...

He-he, her var det mange morsomme tilbakemeldinger! Det er nok vel så farlig med både mobiltelefoner, kraner og annet, ja. Kanskje det er derfor de verste bakteriehysterikerne ikke låser etter seg?

Liten: Med mindre du er kinesisk, var det nok ikke din mor jeg påtraff. Du kan puste lettet ut. :fnis: