tirsdag 19. juni 2007

Golden Hair

Det blir stadig lenger mellom hver gang jeg oppdager tegn til ungdom hos meg selv, noe som kanskje er en naturlig følge av å entre midten av 30-åra. De gylne tidene er nok forbi. Sist jeg gikk i barndommen, må ha vært da det dukket opp ei ny tann for et par år siden. Det kunne jeg godt vært foruten, i likhet med det nye barnlige trekket som nå har åpenbart seg. Som kjent har jeg mistet grassat mye hår under amminga, og her om dagen kunne jeg vantro konstatere at det har grodd fram en nusselig liten pannelugg. Den er om lag 2 cm lang og består av gylne, myke, tynne babyhår – ikke ulikt det som vokser på hodet til Liv. Hva blir det neste, silver threads among the gold?

I min verden hører pannelugger av denne typen primært hjemme hos barn. Hyperkorte lugger forefinnes imidlertid også hos en viss type moteriktige damer, nærmere bestemt dem som må omtales som ”typete” eller sågar ”raffe på håret”. For noen år siden fikk en venn av meg ny kjæreste, og hun dukket etter kort tid opp med ny frisyre som involverte en meget kort, rett pannelugg. Jeg husker at jeg betraktet henne med litt ærefrykt og tenkte at hun måtte være veldig moderne. Først flere år senere, da vi for lengst var blitt gode venninner, kom jeg under vær med at luggen var en frisørfadese som hun hadde grått sine modige tårer over.

Jeg har ikke tatt til tårene over min nyervervede lugg ennå, men fornøyd er jeg langt fra. I tillegg til å være en daglig påminnelse om hvilke spinkle tuster som nå utgjør hårpryden min, vekker luggen minner om en hårepoke som jeg trodde var tilbakelagt. Den barnlige og den typete panneluggen møtes i sin grelleste konsekvens hos den mildt griseblide, påtatt undrende og sære barnekvinnen Amélie fra Montmartre. At jeg gremmes over å se ut som en krysning mellom en blond Amélie og mitt eget sjetteklassebilde, er neppe til å undres over.


Hvorfor jeg ikke gredde håret den dagen vi skulle ta sjetteklassebildene, er et uløst mysterium.

[”Golden Hair”: Syd Barrett, 1970]

8 kommentarer:

Grete sa...

Tror aldri jeg har sett deg med lugg :humre: Nei, unnskyld, ikke meingen å mobbe, kunne bare ikke dy meg....

Det er godt ment da ;)

klemmer på bluen og håper at de sølvblanke hårene lar vente på seg.

Anonym sa...

Ikke vet jeg hva slags miljø du vanker i hvis uttrykket "raff på håret" benyttes jevnlig...

Trodde egentlig sånn tung lugg som du hadde på barnebildet var mer i skuddet nå.

Anonym sa...

Hehe,

her i gården er det bare å krype til korset og begynne å farge håret, så hvis det skulle dukke opp litt sølvfarge er du i godt selskap!

PS. Så du SMS'en min - hva m. i morgen eller neste uke??

Klem fra ELisabeth

Anonym sa...

Særs lekkert blir det når man forsøker å få den nye dunluggen til å legge seg med resten av håret, og ender opp med en slags høy, fjonet glorie i stedet.

Nova
*erfaren*

Anonym sa...

Velkommen i kort lugg klubben, skikkelig sexy med ammelugg da, hihi...

Trinemor

Marit sa...

Tror ikke du slår min lugg på 4.klassebildet, Elin! Mamma krøllet nemlig luggen min med krølltang og jeg ble så fortvilet over det prosjektet at jeg klipte av krøllene med en dårlig skolesaks...

Så alt er bedre enn en skamklipt, hakkete lugg med spor av krøller, spør du meg!

Ha en fin helg!
;-)

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.
Elinblu sa...

Takk for det, Grete! Jeg får tåle litt mobbing, i alle fall fra folk som foreløpig ikke har sett skaden.

Donpedro: ord som "typete" og "raff" var ment å føre tankene hen til en viss gruppe godt voksne kvinner som gjerne ikler seg de frisyrene jeg har i tankene.

Elisabeth: Vi ses til uka!

Nova: He-he, heldigvis er resten av håret såpass langt at det stort sett greier å kamuflere nyervervelsen. Tror jeg, da.

Trinemor: Godt jeg ikke er alene!

Anikka: Ha-ha, herlig! Synes jeg ser det. Jeg hadde for øvrig tidenes lekreste lugg da jeg var rundt 4 og måtte nødklippes etter uvøren omgang med tyggegummi.

(Og den spanske der skjønte jeg ikke noe av - jeg regner med det var en slags spam, så jeg slettet den.)