lørdag 30. juni 2007

Staring at the Sun

Solbriller har aldri vært min greie, kan man trygt si. Jeg har knapt kjøpt et par til mer enn 100 kroner i hele mitt liv, og finner det ytterst sjelden nødvendig å iføre meg denne gjenstanden. Det har en viss sammenheng med at jeg som kjent skyr sola etter beste evne. 90 % av solbrilleparene mine er innkjøpt på vei til påskefjellet, gjerne på Statoil, etter at jeg har lest avisenes advarsler om snøblindhet.

Noe av det tåpeligste jeg vet, er folk som går med solbriller i utide.
I dag påtraff jeg flere slike skikkelser på Strømmen Storsenter, primært "trendy" kvinner tidlig i 20-åra. Ikke nok med at de oppholdt seg innendørs; det var da granngivelig også en gråværsdag, men solbriller måtte man ha – heldekkende plastgreier, formodentlig av et kjent og dyrt merke. Patetisk.

Nå når fremtiden plutselig synes såpass lys at jeg tar meg selv i å myse mot sola, fikk jeg imidlertid plutselig for meg at tiden var inne for å investere i et par skikkelige solbriller. H&M og de andre kjedene har jeg gitt opp, da jeg ikke føler noe behov for å dekke til 60 % av ansiktet med plast-
innfattede motebriller som hviler på kinnene i grelleste 70-tallsstil. Optiker blir for dyrt for min gjerrige natur, trodde jeg. Det var før jeg oppdaget skiltene som forkynte 70 % avslag. Gleden ved å gjøre kupp kan aldri undervurderes. Enda morsommere er at når denne gleden opptrer i tospann med fryden over å være umoderne, bakstreversk og gammel til sinns. Jeg falt for disse anonyme, praktiske brillene til kr 193,50. At merket var totalt ukjent, gjorde det bare til et enda bedre kjøp. Merkenavnet som er preget inn i brillestengene, avgjorde saken. Nå kan selv en gnien, aldrende grinebiter se sommeren lyst i møte.



Jeg burde kanskje også være gammel nok til å sette pris på at tenåringsjentene i nabolaget fordriver lørdagskvelden med allsang til Whitney Houston. Det er jeg dog for sur til. For god smak har jeg også.

["Staring at the Sun": U2, 1997]

8 kommentarer:

Anonym sa...

Hei :)
Jeg må innrømme at jeg titter innom deg her av og til, men er ikke verdensmester i å legge igjen kommentarer. Historien din i dag fikk meg til å tenke på en episode jeg opplevde for sikkert 10 år siden, minst! Du vet, i Tromsø har vi mørketid, og i i begynnelsen av januar er det stort sett mørkt her. Jeg jobbet i kassa på en velassortert dagligvarebutikk her i byen, og en tidlig morgen, i januar, kom en av de lokale kjendisene inn i butikken for å handle. Han var iført cowboy boots, frynsejakke, cowboyhatt - og mørke solbriller! Idet han skulle betale, lettet han på solbrillene og blunket flørtende til meg. Joda, Steinar Albrigtsen har visstnok fremdeles kjendisfaktor her i byen, men for meg vil han alltid være tullingen som gikk med solbriller i januar - og som på vei ut av butikken gikk rett på døra :)
Er dessuten litt som deg, føler lett jeg får heteslag når sola varmer som sterkest, og mine solbriller er også av billigste sort, kjøpt på Statoil på vei på bilferie :)

Liv er forresten helt skjønn!

Klem, Flubby

Elinblu sa...

Ha-ha, morsom historie! Å gå på døra var til pass for ham, må jeg si. Jeg så for meg Albrigtsen med det samme jeg leste om bekledningen, ja. Jeg er ikke veldig forundret.

Godt å høre at vi er flere med bensinstasjonsolbriller!

Takk for ros om Liv, og god sommer til dere!

Anonym sa...

Åååå! Je hadde et par Fossil-solbriller innkjøpt i Tyskland for 10 år siden. Var kjempegode, men ble somlet bort.

Anonym sa...

Grattis med fossil-brillene!

I løpet av vårt relativt lange bekjentskap er det ikke ofte uttrykket ”we don’t see eye to eye”
har vært beskrivende. Så når det skulle skje, var det jo kanskje på sin plass at det skulle gjelde solbriller ;-)

Jeg lover herved å legge fra meg mine svindyre, digre trendbriller et par timer dersom der er det som skal til for å få en lunsjdate med deg så snart du er yrkeskvinne igjen. Jeg skal til og med vurdere å bruke noe annet som hårbøyle dersom det er overskyet den dagen…

P.S: Sommerhilsen kommer i langdryg mail.

Sofia sa...

Jeg tilhører dessverre en av dem som har dyrere solbriller, av den enkle grunn at jeg må ha sånne som klipses fast til mine vanlige briller. Ingen billige å få tak i på H&M her, nei. *knurr*

Elinblu sa...

Aha, donpedro, så det ER faktisk et gangbart merke, dette?

He-he, det høres bra ut, Hilde! Det foresvever meg at vi har touchet innom denne uenigheten tidligere også. Yrkeskvinne blir jeg for øvrig igjen fra 6. august. Ser fram til mail!

Soff: Dette er en av fordelene med å bruke linser. :-) Jeg bruker briller ofte også, men linser er veldig greit om sommeren.

Anonym sa...

Denne tråden minner meg om at jeg skulle hatt noen nye solbriller. Mine tidligere solbriller til 29,50 fra barneavdelingen på H&M (Kan ikke kalle meg tjukk i huet i hvert fall) har gått dukken. De andre jeg hadde (kosta 19,50) er hakket for små faktisk, og så har jeg et par (små) fra dameavdelingen, men de er for store for meg. :p

Alltid like morsomt å lese bloggen din Elin! Kjenner meg så inmari godt igjen i mye av det du skriver.

Regnværsklem fra meg. :)

Elinblu sa...

Tusen takk, Sita! En regnvåt klem sendes i retur (men med en viss forsiktighet grunnet en hel****s brystbetennelse). Godt å høre at vi er flere som både er gniene og ikke har så lang avstand mellom øra.