torsdag 7. juni 2007

Funeral

I går ble bestefar gravlagt, på en glovarm dag med skyfri himmel. Det ble en fin begravelse og et verdig punktum. Jeg tror ikke det var mange som greide å holde tårene tilbake da solisten sang "Jag har bott vid en landsväg". Vi overnattet i besteforeldrehuset i natt, og det var rart å være der alene for første gang. Ved kjøkkenbordet hang kalenderen der bestefar bestandig trakk vekk arket med dagens dato da han gikk til sengs. Jeg fikk en klump i halsen da jeg så at den fortsatt stod på 28. mai.

Her er diktet jeg leste i kirken.

Kjære bestefar!

Å komme på besøk var rene festen,
med boller, hvetebrød og sjokolade.
Her ble en møtt som selve hedersgjesten,
og bedre kunne ingen unger ha det.

I huset var det alltid rom for flere,
den gjestfriheten lar seg knapt beskrive.
Man møtte aldri lukket dør hos dere
som bodde ved en landsveg hele livet.

Med bakverk og en lystig sang på tunga
stod baker Hansen klar med kaffekoppen.
Du var en kjærlig far og god mot unga,
og til det siste like klar i toppen.

Nå dekker vi det siste kaffebordet
mens sorgen hviler stille over Jordet.


Du kunne alt om tryslinger og slekter,
og var nok en av grendas beste kilder.
Du hegnet ivrig om et svært bredt spekter
av merkedager, navn og gamle bilder.

I påsken ble du sittende og se på
at jeg og gubben svingte oss i dansen.
Du kremtet litt, så slengte du deg med på
den siste muntre allsangen fra Skansen.

Nå har du bakt din aller siste kake.
Du hadde kjærlighet og tid til alle.
Med takk og vemod ser vi oss tilbake.
Vi trodde ikke kjemper kunne falle.

Det skjønneste vil aldri gå til grunne.
Nå dufter det av boller over Sundet.


Hvil i fred, kjære deg.

["Funeral": Band of Horses, 2006]

15 kommentarer:

Anonym sa...

Så trist når besteforeldre dør. En del av historien forsvinner synes jeg...
Utrolig flott dikt du hadde laget, fikk klump i halsen da jeg leste det.

Klem fra Dolliemor

Sofia sa...

Så vakkert dikt, Elin. Fikk frysninger her jeg... Var nettopp på besøk til noen slektninger som har overtatt min morfars hus. Jeg har ikke vært der inne siden han døde i 2001, og det ble mektig sterkt å komme inn i hans gamle hus. Det er pusset opp nå, men jeg reagerte ikke på at det var 'ødelagt' noe som var morfars, men alle minnene kom tilbake så sterkt.
Nå har de hvertfall fred, bestefedrene våre...

Anonym sa...

For et utrolig fint dikt! Inegn tvil om at det var en skikkelig herlig bestefar du hadde! En drømmebestefar!;-)

Godt at dere fikk sagt et verdig farvel, det er viktig.*klem*

Anonym sa...

Her triller tårene Elinblu. Vakkert dikt og en flott siste hilsen til din bestefar

Anonym sa...

Det var et utrolig fint dikt. I tillegg var det tøft gjort å lese det i kirken. Elin2

Anonym sa...

For et vakkert dikt, nå trillet det noen tårer her. Også så modig av deg å lese det i kirken. Stor klem fra MokkMokk.

Grete sa...

Her triller tårene. Utrolig nydelig dikt du har skrevet. Det gir virkelig innblitt i hvor flott bestefaren din var.

Stor klem.

Bobbelur sa...

*rørt*
Utrolig nydelig. Jeg hadde ikke klart å lese noe dikt i min morfars begravelse. Jeg sa noen ord fra oss barnebarna i samlingen vi hadde på bedehuset (som morfar hadde bygget) etter jordfestelsen, og jeg klarte nesten ikke gjennomføre den heller... For jeg startet med at "Jeg har mistet min Far..." Det å miste morfar er et av de største tapene i mitt liv - han var en grunnpillar fra før jeg var født.

Anonym sa...

Nydelig dikt, Elin. Som så mange andre her fikk jeg følelsen av å gjenoppleve min egen bestefars død for et par år siden. Det er alltid trist, selv om de er gamle.

Elinblu sa...

Tusen takk for hyggelige tilbakemeldinger! Det var veldig fint at flere av dere ville dele minner om besteforeldrene. Det er rart med det - nå som denne generasjonen er borte, rykker man selv opp et hakk og er plutselig ordentlig voksen.

Anonym sa...

Ett vakkert dikt! :rørt:

Anonym sa...

Et nydelig dikt Elin! Tårene triller.

Elinblu sa...

Takker så mye, Hufsa og Appelguri!

Anonym sa...

For et nydelig dikt du hadde skrevet til bestefaren din. Han hadde nok vært veldig stolt av deg.

Forresten, det var han nok sikkert uansett ;-)

Veldig rørende....

Anonym sa...

[url=http://www.kfarbair.com][img]http://www.kfarbair.com/_images/_photos/photo_big7.jpg[/img][/url]

בית מלון [url=http://www.kfarbair.com]כפר בעיר[/url] - שלווה, [url=http://www.kfarbair.com/about.html]חדרים[/url] מרווחים, אינטימיות, [url=http://kfarbair.com/services.html]שקט[/url] . אנו מציעים שירותי אירוח מיוחדים גם יש במקום שירות חדרים הכולל [url=http://www.kfarbair.com/eng/index.html]סעודות רומנטיות[/url] במחירים מפתיעים אשר מוגשות ישירות לחדרכם...

לפרטים אנא גשו לאתר האינטרנט שלנו - [url=http://kfarbair.com]כפר בעיר[/url] [url=http://www.kfarbair.com/contact.html][img]http://www.kfarbair.com/_images/apixel.gif[/img][/url]