fredag 30. mars 2007

The Look

Patrik Sjöberg har det. Gunde Svan har det. Kajsa Bergqvist har det. Emil har det. Jeg tenker på det typisk svenske utseendet. Genetisk er vel svensker og nordmenn temmelig like, så vidt jeg vet, men det er noe med dette halmgule håret som jeg synes jeg sjelden ser i Norge. Er de ikke enda mer blåøyde også? Enten er det noe muffens med fargeinnstillingene på TV-en her borte, eller så er svensker flest dessuten i overkant begeistret for solarium og brunkrem.

Det er noe fascinerende ved det særsvenske utseendet. Noe av det jeg faktisk husker best fra det tidligere omtalte tysklandsoppholdet
i 1993, er en prosaisk liten episode. Den fant sted på en grå bensinstasjon der vår buss med norske studenter tok en pause fra trafikkorken på en flat, østtysk Autobahn - typisk Stau. Rammene kunne med andre ord vanskelig ha vært mer begredelige, men opptrinnet fremstår som desto mer lysende i ettertid. Vi traff en nordmann på denne bensinstasjonen, i følge med en svenske. Verdens svenskeste sådan, faktisk. Jeg har aldri sett på maken. Han var klin lik Stig-Helmer Olsson fra Sällskapsresan, med samme briller, fakter og ansiktstrekk, men halmgult hår. Det var så påfallende at jeg faktisk så meg nødt til å ta bilde av svensken (og nordmannen, for syns skyld). Selv om det er pinlig og barnslig å ha gått til et slikt skritt, humrer jeg like godt hver gang jeg blar i dette albumet. Resten av bussturen var vi i godt humør, og det ble nesten moro med Stau.

Etter to måneder i Sverige har jeg skjønt at det faktisk ikke er så mange svensker som ser slik ut. Nå ser det ut til å være på moten å farge håret mørkt slik at man ser ut som en araber, så det kan hende det egentlig skjuler seg en halmgul svenske både her og der. Jeg hadde nesten glemt hele tanken om ursvensken, men i kveld ble bekjentskapet fra autobahn faktisk utklasset. På fredagskvelden sender svensk TV program-
met "Så skall det låta", altså "Beat for Beat". Det starter naturligvis klokka 20, nøyaktig som sitt norske motstykke. I lillebroderlig norsk hovmod knegget vi godt over den ene pianisten. Han er faktisk så svensk at han elegant parkerer den blonde Stig-Helmer fra Autobahn.

["The Look": Roxette, 1991]

2 kommentarer:

Pulsatilla sa...

Ville bare ønske god påske!
- og ikke gjør narr av Så skall det låta, altså! *streng pekefinger* De var på lufta lenge før norsk utgave (men det vet du sikkert). Men svensk ser han ut, ikke tvil om det. Jeg har forresten en som kunne vært ursvensk hadde det ikke vært for at han er norsk(?) - eksen til Carola. Rune ettellerannet. HAN ser svensk ut, han!

Elinblu sa...

Ja, Norge var vel seint ute med sine bleke kopier her som ellers. He-he, Runar Sögårds navn ble også nevnt da vi prövde å spa fram typiske svensker her i går. Synd at han er norsk, gitt!

Takk for hyggelig hilsen, og riktig god påske til deg også!