søndag 25. mars 2007

The Sweetest Thing

Kostholdshysteriet når stadig nye høyder. Jeg har i flere år vært drittlei av den småkvapsete Fedup Lindberg og alle som forsøker å tre hans lære ned over hodet og ned i halsen på andre. At enkelte grupper kan ha helsemessig nytte av å følge lavkarboprinsippene har jeg respekt for, men jeg tror de fleste av oss kommer langt med sunt vett og variert kost. Det unisone maset gjør meg bare gretten og trassig. Det skyller en nifs bølge av fullkorn og grønnsaker over oss, og jeg gjør mitt beste for å holde hodet over vannet. Her i Sverige er denne kampen nesten enda tøffere enn hjemme, da fullkornsmonopolet har kommet litt lenger. Grov pasta er faktisk godt; den innrømmer jeg gjerne at jeg har trykket både til mitt bryst og ned i kjeften. Fullkornspepperkakene, derimot, kan de få billig av meg. (Jeg har ikke sjekket prisen, altså.) Det grenser til blasfemi å tukle med slike høytidsvarer! Paradoksalt nok bugner butikkene fortsatt av ekkelt, søtt brød, men ifølge dagens avis seiler denne varegruppen nå mot undergangen.

Som vanlig når det er noe som irriterer meg kraftig, ligger det litt dårlig samvittighet i bunnen. Jeg vet utmerket godt hva jeg bør spise, og jeg er sågar glad i både fullkornsprodukter, frukt og grønnsaker. Problemet er at jeg i tillegg er avhengig av det søte. Det kan man jo ikke si høyt lenger uten å bli ansett som gal. Kaker og sjokolade glir ned på høykant daglig. For å leve opp til de standardene som helsepolitiet setter samtidig som jeg stiller mitt eget søtbehov, blir jeg nødt til å spise veldig mye. "Lite og ofte" lyder et sunnhetsmantra det faktisk faller meg naturlig å etterleve. Jeg takker også moderens gener for en høy forbrenning.

Heldigvis finnes det en motvekt mot det kjernesunne. Stockholm bugner nå av reklameplakater for den gode svenske kakeprodusenten Delicato - de som produserer kokosboller og de fantastiske grønne punsjrullene man får på IKEA. De måtte vel finne på noe for å overleve, stakkar. Dette er en kampanje etter mitt hjerte. Jeg blir så rørt at jeg føler meg kallet til å videreformidle bildene i sin helhet.


["The Sweetest Thing": U2, 1998]

8 kommentarer:

Bobbelur sa...

"de fantastiske grønne punsjrullene man får på IKEA."

De er fantastisk grønne, men ikke fantastisk gode. men så er jeg ikek fantastisk begeistret for punsjesmaken heller da... Delicato har mye annet fantastisk godt, så... Er det mulig å knabbe noen plakater?? De hadde egnet seg ypperlig som en premie for et-eller-annet på neste blandete slitertreff. (Og som dekorasjon på veggen i mitt nye hobbyrom.) *knis*

Anonym sa...

Du er en kvinne etter mitt hjerte!
*knegg*

Elinblu sa...

He-he, Bobbe, da - de er kjempegode! Fargen er selvfölgelig også nydelig, he-he. Punsj er snadder, i alle fall i punsjknapper og -ruller. Dessverre ligger plakatene bak plastskjermer, så jeg tror ikke jeg tör å stjele, men jeg skal undersöke mulighetene.

Dolliemor: Er jeg virkelig ikke alene, altså?

Anonym sa...

ååååå, STØNN, hvordan skal jeg kunne sove nå som tanken på de herlig grønne rullene flimrer på netthinnen og nesten får meg til å slagge som lilingen på 5mnd?! Og for noen herlige plakater!! Jeg lo ekstra godt av dagens blugg, for det er akkurat sånn det er her også :-) Etter en kveld med litt vel mye ost og kjeks, eller økt sjokoladeinntak, tenker jeg som så at nå må jeg spise litt sunn på toppen for å "utjevne" det hele.. småspising i stoskala. Jeg har funnet min klare søtfavoritt som jeg spiser ekstreme mengder av for tiden, og det er DADLER både i fersk og tørket tilstand. Anbefales på det varmeste. Herlig søtt samtidig som jeg innbiller meg at det nesten er litt sunt.

Unknown sa...

Åh, Elin, jeg kunne ikke vært mer enig :-) Jeg har det også sånn..tør ikke fortelle andre hvor mye søtt jeg (egentlig) spiser. Vil helst ikke vite det selv heller...

Punsjrollene er kjempegode. Og når jeg har spist en er jeg passe kvalm og klarer kanskje å la være å spise mer søtt den kvelden...

Vi er midt inni x antall feiringer av 4-årsdag for tida, og det passer meg fint. Jeg spiser nå kake (og rester av glasur...eh) til frokost, dessert og kvelds.. Huff, gjett om jeg har dårlig samvittighet! Prøver å trøste meg med at "jeg skal slutte å spise godteri snart". Det har jeg tenkt i noen år nå :-)

Så det gjør godt å vite at vi er flere! klem!

Anonym sa...

For en genial reklamekampanje. :dåne:

*føyer meg i rekken av sukkerspiserne*

Lis sa...

Frem for fett og sukker!

Sitter her og nikker gjenkjennende og humer av fullkornfanatismen! Som en relativt "sunn" person som er glad i frukt og grønt og synes en middag uten salat eller grønnsaker er en uting forbeholder jeg meg likevel retten til å spise GOD MAT! Så fullkornsfanatisme og ikke minst mindre fett og sukker driver meg til vannvidd.

Det er fint med alternativer, men når tine fjerner 20% sukker i yogurten så smaker den 20% mindre godt også.... I alle butikkene i mitt nærområde er Krafts vanlige creme fraiche dressing borte fra hyllen og en (usmakelig) 5% fett erstatning er tatt inn i steden. Hvorfor skal "noen" velge at jeg bare får 5% fett når den andre er så mye bedre??

Syntes plakatene var fantastiske jeg også! Har selv et par "Dikt underveis" plakater som jeg ærlig og redelig har stjålet fra Sporveiene ;) så lykke til med å evt få tak i noen?

PS. Kommer du hjem snart - mosen grønnes i min hage *hehe*

Klem fra Elisabeth

Elinblu sa...

Ha-ha, godt at det ikke bare er meg! Nå ble jeg i riktig godt humör her.

Takk for hyggelig melding, Mommo - koselig å se deg her. Dessverre må jeg innrömme at jeg synes dadler er djevelens verk. Så vondt som de smaker er de sikkert sunne, så du kan nok hive innpå med god samvittighet!

Hege: Jeg mener å erindre at svakheten for det söte har vedvart i en god del år hos oss begge. Du vil alltid ha en alliert i meg, he-he. Jeg er tilböyelig til å väre enig i at en hel punsjrull kan bli i meste laget, så her i huset deler vi dem på midten.

Carinus: Velkommen inn i rekka!

Lis: Jeg kommer hjem når mosen din har blitt like grönn som punsjrullene - närmere bestemt om fem dager. Jeg nikker ellers bifallende til innlegget ditt i sin helhet. Her borte har jeg slitt lenge for å finne ordentlig söt og feit yohgurt, men det gikk til slutt.

Klem til alle dere söte!