torsdag 15. mars 2007

The Worst Joke Ever

Sjokolade er egentlig nesten for alvorlig til å spøke med - men bare nesten. Nå var ikke Blåmanns stunt noen spøk, dessverre, men jeg får vel bare legge kortene på bordet og innrømme det: Jeg har nylig blitt grundig lurt. Det skulle ikke forundre meg om det sitter et par mildt skadefro hytteturister der ute og venter på rapport, så jeg kryper herved til korset.

Alle som kjenner meg, vet at jeg er langt over middels interessert i det søte, og ikke minst i sjokolade. Til lørdagsmiddag under helgas hyttetur ble det servert pekingand som hovedrett, bestående av and, lefser, purre, agurk og en karakteristisk brun saus. I mangel av sausenebb ble sistnevnte ingrediens servert i kaffekopper. Midt oppi det hele forsøkte vi å legge en gretten Liv, og jeg gikk litt til og fra matbordet. Jeg visste at vi skulle ha is til dessert, og mellom slagene på soverommet kunne jeg begeistret konstatere at det var kommet sjokoladesaus på bordet. Da vi endelig hadde fått Liv til ro, kunne jeg sette meg ned for å nyte desserten. Den var jammen populær, den sjokoladesausen, hørte jeg i forbifarten noen si rundt midten av langbordet. Jeg satte meg på plassen min, og sidemannen serverte meg galant litt is. Sjokoladesausen stod lagelig til, og jeg øste fornøyd opp. I ettertid er det lett å innrømme at jeg burde ha været den noe spente stemningen rundt bordet. Jeg kjente det allerede ved første munnfull: Jeg hadde gått fem på. Her hadde det vært både ugler i mosen, ender og andre spøkefugler med i bildet: Vaniljeis med andesaus er ikke godt. I øyekroken kunne jeg skimte flere rødsprengte ansikter, og jeg tok like godt ei ny tugge mens jeg grunnet på hvordan jeg skulle innrømme fadesen.

Å si at innslaget vakte allmenn munterhet, vil være en grov underdrivelse. En av hytteturistene lå på gulvet og vred seg i kramper. De var særlig fornøyd med at jeg hadde tatt to munnfuller før jeg gjorde anskrik og kastet smøreriet i vasken. Det skal heller ikke unnslås at jeg selv, helt utilsiktet, hadde lagt opp til det ved å glede meg til sjokoladesausen. Hvis dere leser dette, spøkefugler: Ja, det var veldig morsomt - og ja, det er usigelig pinlig.

(Og Blåmann? Han gikk glipp av hele opptrinnet, da han var opptatt med å stelle Liv. Bleieskift er åpenbart nøkkelen til å gå glipp av all moroa her i huset.)

["The Worst Joke Ever": REM, 2004]

10 kommentarer:

Anonym sa...

Åh herlighet, jeg ler så jeg rister her jeg sitter.
Du er bare helt ubetalelig du Elinblu.

Må innrømme at jeg synes litt synd på deg også, det var egentlig en ond spøk. Man tuller ikke med ammende mødre med sjokoladehunger..!!

Anonym sa...

Hei!
Tenk at han spiste HELE sjokoladen! Dypt sjokkert over Blåmann, jammen modigere enn jeg hadde trodd!:-)

Vil bare si at bluggen din er et høydepunkt, jeg storkoser meg når jeg kommer inn og ser ett nytt innlegg! Da vet jeg at det venter både smilerynker og humring, du skriver så bra! Du kan virkelig svinge pennen! Er så glad for kunne følge deg videre, for jeg var trofast dagbokleser!

Og så må jeg jo få lov til å skryte av Liv som er så utrolig nydelig..*smelt*..skikkelige gode bollekinn! Ser gjerne flere bilder! Og det er ingen tvil om at du storkoser deg som mamma!

Stor klem til deg!

Ida sa...

Næmmen - for en dårlig spøk da *knegg* Men må nå le litt, og godt du kan ta det med et smil ;)

Og røve deg for sjokolade på flytur var derimot bare ondskapsfult..*hihi*

Anonym sa...

Selv om du nok vil hevde at dette var en smakløs spøk i ordets rette forstand, må jeg likevel gi kred til spøkens opphavsmann eller –kvinne. Jeg flirer ennå. Når det gjelder episoden med kvikklunsjen, synes jeg ikke du skal la deg avspise med hva som helst som plaster på såret. Et digert, smekkfullt og aller helst sirlig kolorert påskeegg, og da selvfølgelig håndlaget av Blåmann selv, er det minste han bør varte opp med som takk for sist.

Ha en flott helg!

Anonym sa...

Ja, det var utvilsomt et av helgens høydepunkt!! Ler enda så tårene triller..
Og aller best - du har en fantastisk selvironi :)
God helg! Vi meldes.
klem fra Kristin

Elinblu sa...

Tusen takk for kjempehyggelig innlegg, du anonyme! Du kan tro jeg ble nysgjerrig på hvem du er.

Takk for sympati, Lita!

He-he, takk for godt forslag, Mikka! Blåmann skal ikke slippe billig unna dette. Mennene bak sausespöken er nok godt fornöyd med seg selv, kjenner jeg dem rett.

Kristin: Det er bare moro å kunne bidra til litt munterhet! :-) Takk for at du synes jeg har selvironi.

Anonym sa...

Lo godt av sause-spøken ja! Minner meg om da jeg som litt yngre serverte sukker-kulør(?)i vann og sa det var cola:)

Elinblu sa...

He-he, det hörtes ikke godt ut!

Anonym sa...

The worst joke ever? Hehe, neppe, en av de bedre,i hvertfall for oss som var så heldige at vi bivånet det hele! Forventningene var enorme, men resultatet ble om mulig bedre enn vi håpet.Og ja, jeg kan bekrefte at hovedmennene var svært så fornøyde med seg selv. (Barnslige? Vi? Javisst, men vi er i hvertfall ikke kjerringer... selv om jeg ikke engang visste hva den ene tingen i trend-innlegget ditt var... er det sånne gummiskogreier, forresten?)

Elin2

Elinblu sa...

He-he, jeg er enig i at det var en god spök. Jeg kan tenke meg at G. fortsatt humrer fornöyd for seg sjöl, og at jeg nok kommer til å få höre det noen ganger.

Heller barnslig enn kjerring, ja - selv om jeg nok er närmere det sistnevnte. Crocs er de fargeglade gummiskoene! Nå har et sykehus på Vestlandet forbudt dem fordi de angivelig skal ha kortsluttet en dyr maskin. De er altså farlige i tillegg til å väre stygge.