mandag 19. mars 2007

Puss, puss, så får du en suss

Det er unektelig praktisk at husstandens medlemmer har hver sin farge på tannbørsten, slik at man ikke risikerer å ta feil og i verste fall pådra seg lumske sykdommer. Som det vanedyret jeg er, synes jeg det er greit å ha en fast farge på børsten. Jeg ble litt gretten da Blåmann for et års tid siden kjøpte seg en grønn tannbørste, da dette er min favorittfarge. Nå er jeg heldigvis svak for hele spekteret fra limegrønt til turkis, så det sistnevnte har blitt min kulør. Jeg trodde vi hadde kommet fram til en fast ordning her. Etter at jeg med mitt usvikelige fargehysteri fant noen fine tannglass i skapet her i Stockholm, ser tannbørsteparken på badet slik ut - med min Jordan til høyre:
Fig. 1

På torsdag hadde Blåmann kjøpt seg ny tannbørste. Han forklarte etterpå at han hadde stått på den enorme ICA Maxi-butikken og skuet utover om lag 200 ulike modeller før han gjorde et valg. På vei mot kassa hadde han i et anfall av patriotisme ombestemt seg og hentet en norsk børste i stedet. Da han så gikk inn på badet for å sette nyervervelsen i glasset, runget et forfjamset utrop i veggene. "Det er da virkelig ikke mulig," lød det. Han gjorde krav på å bli trodd da han hevdet at han ikke ante hva slags tannbørste jeg hadde. Mannen kom hjem med følgende produkt:

Fig. 2

All den tid tannbørsten min står midt i glaninga, som vist på fig. 1, faller det meg litt vanskelig å tro at valget av en identisk børste var 100 % tilfeldig. Kan det være snakk om et fenomen som likner skjult reklame - at tannbørstens form og farge ubemerket har sneket seg inn under hjernebarken på mannen? Kan det rett og slett skyldes sløvhet, eller er det overnaturlige krefter som spiller oss et puss?

["Puss, puss, så får du en suss": Trond-Viggo Torgersen, 1978]

6 kommentarer:

Anonym sa...

Mwaaahaaahaaa! Utrolig!
Men han er jo mann, tross alt!

Endelig har jeg oppdaget bloggen din! *legger til favoritter*

Anonym sa...

Det er så typisk mannfolk, altså. De ser ikke detaljer på samme måte som oss.

Enda godt at dere har hver deres farge på tannglasset, da. Det burde vel hjelpe til å finne riktig bøste.

Du kunne f.eks sagt "Å, så fint at du har kjøpt en ny tannbørste til meg i MIN farge." Eller "jeg kan kjøpe en ny til deg i morgen, kjære."
Man kan jo ikke ødelegge fargesystemet. Hihihi

Her i huset så deler vi tannglass. Vi har ikke faste farger, men mine tannbørster pleier ende opp i rød, rosa, orange, limegrønt, lilla etc. Mannens er gjerne grå, blå, sort etc. Dessuten liker jeg at de har den lille knekken, men det har ikke mannen på sine tannbørster. Så vi klarer å unngå å ta hverandres tannbørster.

Klem fra Marihøne

Grete sa...

Nei nå synes jeg denne mannen din tar seg sine friheter. Først spiser han opp sjokoladen din, og så etter å ha fratatt deg den grønne tannbørsten og tvunget deg bort fra favorittfargen din, så stjeler han jammen den nye tannbørst fargen din også. Makan!

Men på den andre siden, nå kan jo du får favorittfargen din igjen da. :snill:

Anonym sa...

Sånn er det med små tvangsnevroser, ja. *knegg*

Lise sa...

Jeg er målløs! (men ikke limerickløs *knegg*)

Det ene sjokk følger det andre!
Og mannen er helt klart å klandre!
Han må da ha skjønt
med tannglass så grønt
han kan ei tannbørsten forandre!

Elinblu sa...

Hufsa: Det var nok ikke annet å vente, nei! Velkommen hit.

He-he, ja, kan du skjönne at menn ikke har sans for slikt, Marihöne? Det endte naturligvis med at jeg fikk meg ny tannbörste. Takk for morsomt innlegg! Det er et viktig tema, dette. Da jeg var sylte forkjölet her forleden, var jeg så utafor at jeg ved en feil tok mannens tannbörste ettersom den hadde min favorittfarge. Den måtte kokes.

Grete: Så langt tenkte jeg faktisk ikke! I stedet annekterte jeg som sagt den nye tannbörsten. Mannen kjöpte en ny, grönn en som riktignok heller litt over mot det turkise. Den viste seg å väre nesten identisk med den hans mor hadde med seg da de besökte oss i helga. (Nesten spooky!) Jakten fortsetter, for denne var visst udugelig.

Soff: Må bare innrömme at jeg lider under både denne nevrosen og andre, ja!

Lisings: Du er deg sjöl lik - herlig! Jeg er spent på hva slags börste han kommer hjem med til slutt.