torsdag 22. mars 2007

Never Tear Us Apart

Jeg hater varer med påskriften "riv her", hva enten det er papp eller plastikk som skal rives fra hverandre. Jeg får det rett og slett ikke til. Det kan godt hende det er psykisk betinget. Prestasjonsangsten kommer snikende, setter seg i fingrene og blokkerer evnen til å uføre et rent, bestemt riv. Pappkartonger revner som regel altfor mye, slik at juicen skvulper utover sine bredder, mens plast- innpakninger med en rød tråd sjelden lar seg åpne før de i desperasjon skamferes med saks.

Melkekartonger er et kapittel for seg. Jeg har alltid slitt kraftig med de gammeldagse riv-brett-og-riv-kartongene, og bifaller den nye trenden med praktiske skrukorker. Svenskene på sin side har aldeles ikke latt seg lokke av denne nyvinningen. Melkekartongene ser ganske enkelt østeuropeiske ut, á la noe man kunne vente å finne i DDR tidlig på 80-tallet. Det er mulig designet egentlig er så retro at det er hypermoderne, men i mine øyne ser det ikke bra ut i det hele tatt. Vi snakker om en tam boks i grå papp, utstyrt med en håpløs riv-her-mekanisme som - selv hvis man skulle greie å bruke den riktig - etterlater kartongen med et stort, åpent sår. Følgelig fungerer melka som en magnet for sterkt luktende matvarer. Her forleden ble jeg nødt til å slå ut en halv liter melk som smakte fenalår. Svenskene er så glade i "riv her" (eller "riv ändå hit", som det heter) at de lagrer de utroligste matvarer i kartonger. For å kunne lage lasagne måtte jeg slite meg igjennom ikke mindre enn tre riv-her-innretninger: melk, vin(!) og tomater (!)

Videre brukes kartongene til indoktrinering av statens verdier -
jeg lurer på hvor mye de har betalt Ulf Lundell for å kunne bruke påskriften "Svensk mjølk ger öppna landskap". Den som trodde at Sverige var et moderne land, må tro om igjen. Hva som faktisk er den siste sovjetstaten, kan man jammen spørre seg. De er bra tette i pappen som mener det er Norge. Enkelte land ligger jo nærmere Øst-Europa enn andre, for å si det sånn. Det er nok like greit at unionen er oppløst.

["Never Tear Us Apart": INXS, 1988]

6 kommentarer:

Anonym sa...

Du må rett og slett gå til innkjøp av en god melkeflaske/krukke/mugge med lokk. *grøsse litt av melk med fenalårsmak*

Anonym sa...

...jeg må si at jeg har hørt om melk med sjokoadesmak,melk med vaniljesmak, ja til og med melk med jordbærsmak...men jeg har til gode å høre om melk med fenalårsmak *grøsser i buksene* Men kansje det er noe du kan ta patent på? Finnes mange rare folk der ute...og du ER jo i Sverige!! *knegg*

Anonym sa...

Men dra for all del ikke 'moderne' inn i bildet... Her(!) i Sverige er det jo minst like populært med "självförslutande förpackning" som med "öppnas ända hit".

Att fenalår lagres på store benknokler og ikke i plastbokser tror jeg er noe av det som gjør nordmenn 'gulliga (=efterblivna)' i svenskenes øyne.

Men det er sant at melken kommer i mange smaker...en nylig favoritt er ticka masala.

Anonym sa...

Angående bruk av kartong med riving - følg pengene.

Hvilket land er det som produserer (og sikkert har patenten) kartongene - jess, du gjettet riktig. Det er Sverige, det.

For å styrke sin egen økonomi og sørge for å holde svenskene i arbeid, så lager de denne forpakningen til de utroligste matvarer.

Okey, de produserer helt sikkert denne kartongtypen i andre land også. Men jeg tror nok at de svenske produsentene kjøper inn kartongene i Sverige. Og her kan man ikke endre patenten, nei. Dette har fungert for svenskene i alle år. Og får du det ikke til, så skal vel ikke "vi" (produsentene) måtte gjøre noe med det!

Forøvrig synes jeg at melk skal smake melk og ikke noe annet, dvs sjokolade, banan, jordbær, fenalår, ... :o)

God helg,
klem fra Marihøne

Bille sa...

Jeg måtte virkelig le høyt da jeg leste dette altså*lol*. Jeg har nemlig akkurat det samme problemet og hater slike kartonger. Og det er godt vi norrbaggar har et argument i striden om hvem som er den siste sovjetstat. Det er i hvert fall ikke kun fallerte fusjonsplaner i telekombransjen som kvalifiserer til den betegnelsen..

GOD helg der borte i øst!!

Elinblu sa...

Ha-ha, så mange morsomme tilbakemeldinger dere har kommet med nå!

Carinus: Takk for god idé, men nå er låret er oppspist og problemet löst. Taien: For å kunne tjene penger på noe slikt, må man nok bevege seg til vossatraktene eller deromkring.

Kjetil: He-he, du har helt rett i at svenskene på mange felter er mer moderne enn oss. Dette har du jo hatt rikelig anledning til å studere på närt hold. Jeg er ellers helt enig i at det er barbarisk å oppbevare hele lår i kjöleskapet.

Marihöne: Pengene, ja - at jeg ikke tenkte på det! De griske svenskene er seg selv lik.

Bille: Veldig godt å höre at det ikke bare er meg, he-he.