torsdag 12. april 2007

The Price You Pay

289 kroner for litt salat, kjeks og vanlige hønseegg? Og så jeg som hadde greid å styre unna alle variantene av Anthon Berg sjokolade-
egg til halv pris, til og med? På beste husmormaner gransket jeg kassalappen med falkeblikk – og kjente en viss rødme bre seg i kinnene da jeg fant forklaringen.

Jeg er på ingen måte noen snobb, verken i matveien eller for øvrig, men vanlige norske tomater har jeg styrt unna i flere år nå. Disse oransjegrønne, vasne skapningene kan du få billig av meg. Når det gjelder tomater går jeg etter fargen, og jeg er svak for de mindre variantene. I grunnen trodde jeg at jeg hadde litt oversikt over dette feltet også – jeg nevner i fleng: bifftomater, smakstomater, kirsebærtomater, plommetomater... Prisen er underordnet når det gjelder akkurat denne grønnsaken (eller bæret, for å være heimkunnskapsmessig korrekt). I alle fall trodde jeg det, inntil jeg i dag gikk rett i fella til Meny. Jeg lot meg nemlig friste av en elegant eske med noe som så ut som ørsmå plommetomater. Blek om nebbet innså jeg for sent at denne lille boksen faktisk kostet kr 59,90. 60 kroner! En kilospris på 240 kroner er kanskje grei når det gjelder godt kjøtt, men for hverdagsgrønnsaker forekommer det meg å være i noe overkant. Ja ja, de var i alle fall gode, duehjertetomatene – dette smakte bent frem av fugl. Og så lærte jeg noe nytt i dag også.

Duehjertetomat, -en, -er, -ene, liten, drueformet, smaksrik delikatessetomat. Fjernt beslektet med gåseleverpaté, kjøpes primært av hønsehjerner.



["The Price You Pay": Bruce Springsteen, 1980]

8 kommentarer:

Anonym sa...

*lol*
Ja, du er ikke alene om å gå i den fella der.
I fjor sommer kjøpte jeg en mini-vannmelon. Det kostet sånn ca 3 ganger så mye som en vanlig stor vannmelon. Ikke var den god heller...

Anonym sa...

Jeg har sikkert gått i samme fella. Jeg plukker i hvert fall tomater etter samme kriterier og jeg handler på Meny. Imildertid har jeg vel sjelden eller aldri sjekket prisen. Jeg skjønner at det kanksje hadde vært lurt, det hadde spart meg for litt hodebry noen ganger når jeg går ut av butikken (men aldri med kassalappen) og tenker "what?" ...

Nova

Marit sa...

*knegg*

Jeg kjøpte en kurv vasne belgiske jordbær idag som alle måtte kastes på grunn av mugg. (Og jeg må lære meg å følge bedre med når jeg handler.... *sparke*)

Anonym sa...

*ler*
Denne fella har jeg gått i mange ganger. Jeg elsker eksotiske frukter, og sjekker så og si aldri pris. Har fått meg mang en overraskelse når jeg diskret kaster et blikk på kassalappen og prøver å holde hodet hevet og later som ingeting.

Anonym sa...

Godt det var Cherrytomater jeg hadde dilla på sist svangerskap da og ikke disse! :o)

evenlut sa...

Hehe - nesten like ille som når man handler mens man er kjempesulten... ;-)

Elinblu sa...

He-he, godt å høre at det er flere som opererer med gode kjøp på grøntforfronten, damer! Man må unne seg litt, da. (Som vanlig var det noen av de dyrebare tomatene som var smådvaske også, for øvrig.)

Gratulerer med ny blogg, Even! Vi følger ivrig med, og anbefaler herved andre å gjøre det samme.

Anonym sa...

Den mest geniale av alle tomatene på Meny er smakstomaten. Fint å vite at de andre ikke smaker noe, synes jeg.