tirsdag 20. februar 2007

En tur rundt i byen

Vi bor litt utenfor sentrum av Stockholm. I praksis fungerer det som en forstad, men det er visst opprinnelig en selvstendig småby. Den består i det alt vesentlige av to gater, hvorav én er full av småbutikker og én er spekket med små lunsjrestauranter. Jeg tråler den førstnevnte, og den er såpass kort at man begynner å bli godt kjent selv uten retningssans. Noe eldorado for barnevognførende småbarnsmødre er byen ikke - til det har den for mange små trapper og en overvekt av kjerringbutikker. Det er dessuten litt dødt her, hvilket passer dårlig til min handlestil. Jeg liker nemlig å kunne gjemme meg litt bort i mengden. Er jeg alene i butikken og mot min vilje får personlig betjening, faller det meg meget vanskelig å gå tomhendt ut igjen. Det er en defekt på linje med barnevogn på bussen-komplekset. Jeg synes så synd på de butikkansatte som ikke får solgt noe, samtidig som jeg nødig vil fremstå som en gnien og vanskelig kunde.

I min jakt på uparfymert badesåpe til Liv (som jeg feilaktig trodde at det ville være enkelt å få tak i her borte), forvillet jeg meg inn i den lokale helsekostbutikken. Det hender man kan finne fornuftige ting i slike etablissementer, selv om jeg synes mange av produktene både skryter på seg suspekte legende egenskaper og lukter i overkant eterisk. Dessverre er det en trapp i inngangspartiet hos "Hälsa & Sånt", og butikkdamen kom ut fra bakrommet og hjalp meg med å løfte vogna. Selvsagt var jeg den eneste kunden, og nå stod jeg allerede i takknemlighetsgjeld til betjeningen. Varsellampene begynte å blinke. Dette kunne bli dyrt! Ikke uventet hadde de kun én barnesåpe, og den stinket omtrent som den kokosinfiserte sololjen (faktor 2) som vi brukte på 80-tallet. Kjøp kom ikke på tale. Hjernen arbeidet på høygir for å finne en løsning som kunne bringe meg ut av situasjonen med verdigheten og mesteparten av lommebokinnmaten i behold. "Har dere ammete," spurte jeg. Å ja, jeg kunne da skjønne det! Lettet gikk jeg mot kassa og klarte med et nødskrik å holde haka på plass da de krevde 80 kroner. 80 kroner for 20 teposer! Damen greide riktig nok å veie opp litt, men bare litt, ved å skryte av at jeg kledde den turkisgrønne fargen på skjerfet og lua mi.

Vel hjemme kunne jeg slå fast at ammeteen oppfylte begge mine fordommer om helsekost. Den lukter og smaker riktig kjernesunt, nærmere bestemt gress med et hint av lakris, men den påståtte virkningen er hakket verre. Vanligvis skal ammete enten bidra til å øke melkeproduksjonen eller redusere luftsmerter hos barnet. (Vi har ikke bruk for noe av dette, men det er nå så.) Denne teen, derimot, påberoper seg å skape en "harmonisk ammerelasjon" hvis man drikker inntil seks kopper om dagen. Mon tro om jeg ikke hadde blitt mer harmonisk og mindre fattig av å begynne å røyke.

["En tur rundt i byen": Finn Kalvik, 1971 (fritt etter "Streets of London")]

7 kommentarer:

Anonym sa...

:humre:

Anonym sa...

Ammete har jeg aldri prøvd (nå er det vel litt sent uansett, all den tid jeg sluttet å amme i fjor sommer), men jeg har alltid lurt på hva det skal være godt for. Hva med ammekaffe? Burde ikke det være et produkt for de av oss som aller helst heller nedpå en liter før lunsj? I mine ammeglansdager, i den grad amming gir noe som minner om glans, leste jeg at vørterøl skulle være så bra for melkeproduksjonen. Jeg skal også innrømme at jeg faktisk liker vørterøl, og fant ammingen beleilig som unnskyldning til inntak av en slik som fredagskos.

Stockholm er forresten en fin by. Jeg kan ikke påberope meg å være lommekjent etter bare et par tre besøk, men jeg har likt meg godt de gangene jeg har vært der. (Jeg har sågar hørt en REM-konsert fra Djurgården, lett henslengt på ei grasslette en sommerdag i 95. Dessverre ikke inne på konserten, men det var moro likevel.)

Nova

Agnethe sa...

Jeg foreslår følgende: du hopper på en bus (ja, første forhindring), dernæst et tog, en færge, et tog mere og så henter jeg dig her på banegården så vi kan sammeligne vores to små tykke piger!

deal eller no deal?!




ps. ikke at jeg ser det program altså...

Anonym sa...

Kan jeg spørre hvor du finner alle sangtitlene du bruker i innleggene dine? Bruker du en søkemotor, eller har du alt i eget hode?

Elinblu sa...

Koselig at du humrer, Dolliemor!

Takk for hyggelig hilsen, Nova. Nå får du jo sannsynligvis bruk for ammete om ikke så lenge! Jeg liker ikke kaffe, jeg da - er litt sär. Må innrömme at jeg har böttet nedpå litt ammete tidligere også, i desperasjon over kolikkskrikinga til Liv. REM-konsert på avstand höres helt optimalt ut! Jeg elsker REM, men er ingen ivrig konsertgjenger. Drukner i mengden...

Agnethe: Veldig morsomt forslag! Sist jeg var i hjembyen din, kom jeg per fly - det er enda et fremkomstmiddel jeg kan bruke for å overvinne skrekken min. Så lenge jeg slipper bärehjelp til vogna, tror jeg nok det skal gå bra. Må nok dessverre si "no deal" i denne omgang, men jeg håper vi treffes igjen!

Kala: Jeg har som regel at jeg skal ha et forhold til sangen fra för. Helst skal jeg like den også, men det finnes unntak. I begynnelsen greide jeg alltid å finne passende titler fra eget hode, men etter å ha brukt närmere 300 sanger begynner det å tynnes litt ut. Da söker jeg i Google på passende emneord + "lyrics", og ofte snubler jeg over noe kjent som passer. Det hender også jeg grubler i noen dager för jeg finner en egnet tittel.

Agnethe sa...

jaja så må jeg vel tage turen til Oslo til sommer. Vi må da næsten have et barnetræf til at følge op på sidste sommers mavetræf :)

Elinblu sa...

Det må vi absolutt, Agnethe! Om ikke annet kommer vi sikkert til å reise Danmark rundt på sommerferie om noen år - på sykkeltur, til Legoland og annet som seg hör og bör for en småbarnsfamilie.