onsdag 14. februar 2007

No Milk Today

Velkommen til Elinblus svenske språkkurs, der mottoet er "man lærer av sine feil". I dag: melkedisken. (De som fryktet at dette skulle handle om ammeproblemer, kan puste lettet ut. )

Jeg har alltid skrytt av at jeg er god i svensk, takket være en kombinasjon av TV-titting i unge år, slektas nærhet til de svenske skogene og lesningen av en høy stabel svenske krimbøker på originalspråket. Selvtilliten var derfor på topp da jeg som god husmor skulle kjøpe melk til bollebakst i dag. "Fetthalt 3 %" stod det på en akkurat passelig minikartong - perfekt! Alt gikk som smurt helt til jeg hadde åpnet melkekartongen og begynte å slå innholdet over i det smeltede smøret. Her var det ugler i mosen. Melka hadde slett ikke den rette konsistensen, den var ekkelt tyktflytende og luktet syrlig. Så lærte vi noe nytt i dag også - filmjölk = kulturmelk. Fysj, snakk om surt ervervet lærdom!

Heldigvis slapp jeg å gråte over spilt melk, da min altetende, sunne mann jafset i seg filen til kveldsmaten. Boller ble det også.

["No Milk Today": Herman's Hermits, 1967]

9 kommentarer:

Anonym sa...

Hei Elin,

fin blogg du har. Og Liv ser også veldig søt ut. Hvordan trives hun blant svenskene? Og hvordan trives dere?

Annett og jeg venter spent på vår lille "klump". Det skal bli gøy. Eller er det egentlig gøy? Mellom bleier, skrik og skrål?

Hilsen Andreas

Anonym sa...

Den nyblevne Elinblu-mor
har tilholdssted hos søta bror.
Om mye er likt,
erfarer man slikt:
alt er ikke helt det man tror.

Endelig oppdaget jeg bloggen din! Kan jeg linke fra min, pliis?

*Limerickings* ;-)

Anonym sa...

Hei Elinblu!

Håper jeg får lov til å følge med deg videre også her inne! Flott blogg!

Elinblu sa...

Andreas: Takk for hyggelig hilsen! Vi trives godt i Sverige så langt, selv om det er noe surt og kaldt. Lykke til med innspurten av ventetiden! Når i mars er terminen egentlig? Det blir spennende. Forelöpig synes jeg det er mer koselig enn egentlig morsomt å väre mor, men det blir nok annerledes når de små blir mer aktive og gir mer respons. Hils fruen!

Lisings:

Fru Blå smiler skrått under luggen
til Lisings, som aldri er muggen:
Du skriver så godt,
det er bare flott
om du ville linke til bluggen!

Kala: Du er selvfölgelig hjertelig velkommen til å fölge med!

Anonym sa...

Hei Elin!

Gratulerer med ny blogg.
Så hyggelig at jeg fant deg på nettet.

Lykke til i Sverige. Stockholm er jo en kjempehyggelig by. Har du vært på Skansen? Liv er nok for liten til å sette pris på alle dyrene, men mor kanskje har glede av å se på de?

Hilsen Marihøne

Anonym sa...

Forresten, så søt Liv er.
Og det ser ikke ut til at det er noe ammeproblemer med "no milk today", hun ser ut til å få akkurat så mye melk som hun trenger.

Klem Marihøne :o)

Anonym sa...

Ah, du har jo laget Blogg!!!
Den er herved lagret på favoritter. Har savnet å lese skribleriene dine merker jeg. ;-)

Klem fra Dolliemor (NM)

Anonym sa...

Forresten så ser du mye yngre ut enn jeg forestillte meg. ;-)

Dolliemor

Elinblu sa...

Veldig hyggelig med hilsen fra deg, Marihöne! Jeg har ikke värt på Skansen siden 1988, da korpset mitt opptrådte på 17. mai med selveste kungen och drottningen på tilskuerplass. Du har helt rett i at det ikke er ammeproblemer her i gården - Liv er mer enn velfödd.

Kjekt å bli lagt til under Favoritter, Dolliemor! Jeg er beäret. Angående å se ung ut: Jeg ER da ung - har tilbakelagt en tredel av veien mot de 100 om ei ukes tid. ;-) Se ung ut har jeg visst alltid gjort, skjönner jeg. Det er först i den senere tid at jeg har begynt å anse slike kommentarer som komplimenter. :-)