mandag 26. februar 2007

You Can Leave Your Hat On

Noe av det første vi gjorde her borte, var å kjøpe luer og votter. Det kan ikke understrekes ofte nok at det er ufattelig surt her. Blåmann hadde mista fleecehanskene sine og ble tvunget til å investere i nye, mens jeg måtte bite i det sure eplet og bytte ut tjuekronersvantene med svinedyre skinnvotter. Nye luer har vi også kjøpt, da vinden effektivt perforerte de medbrakte bomullsluene fra H&M.

Varer av denne typen har en tendens til å ha meget kort levetid. Når man kjører buss eller t-bane, for eksempel, er det ganske naturlig å ta av seg lue og hansker. Svinnet av nevnte plagg er nesten (men bare nesten) like stort her som ved utøvelse av det kjente paraply-under-setet-trikset. Å miste slike eiendeler er kjedelig, både fordi man blir utsatt for værets luner og fordi det blir dyrt i lengden. Her i byen kommer et annet aspekt i tillegg når det gjelder hodeplagg. De fleste butikkene fører nemlig kun krampetrendy luer som vi mer bakstreverske ikke ville hatt om de butikkansatte så hadde tredd dem ned over hodene på oss. Å erstatte luer kan rett og slett bli teknisk vanskelig, har det vist seg.

La meg komme med et par råd basert på fersk og dyrekjøpt erfaring: Neste gang du tar t-bane kan du med fordel beholde lua på. Å ta den av deg og legge den i fanget, hvorpå du reiser deg og ganske enkelt stiger av banen, er ikke å anbefale. Må du ta av deg hodeplagget, er det tross alt bedre å bli stående med lua i handa.


Hvis noen skulle komme over et eksemplar av denne lua på en H&M nær seg, får de godt betalt for å sende den til meg!

["You can leave your hat on": Randy Newman, 1972]

3 kommentarer:

Anonym sa...

Kjenner meg absolutt igjen, Elin. Skal holde øyene opp når jeg er på H&M neste gang. Håper ellers alt er bra, og at forkjølelsen er på hell. Til tross for vinterferie sitter jeg og skriver en diktanalyse på spansk. Den skal leveres torsdag. Moro å være deltidsstudent ved siden av jobb... Ferie, hva er det???

Klem Bente

Anonym sa...

Så hyggelig at du har fått deg en blogg da Elinblu! Spennende å lese om deres nye tilværesle i det store utland.
Klem Snuppelure

Elinblu sa...

Velkommen hit, Snuppelure! Koselig å se deg her.

Tusen takk for hyggelig hilsen, Bente! Huff, du jobber altfor mye! Det er virkelig sprekt av deg. Takk for at du vil se etter lue! I desperasjon har jeg nå nedlatt meg til å oppsöke hittegodskontoret og rote gjennom to store esker med velbrukte blå og grönne luer uten hell. Grr!