mandag 12. september 2011

Step Into My Office, Baby

Jeg jobber i en organisasjon som håndterer store mengder dokumenter. Da jeg hadde et kontor som også var resepsjon, hendte det rett som det var at jeg fikk klager på manglende orden i sysakene. På denne tida hadde Dagbladet en konkurranse gående i fredagsutgaven der de kåret Norges mest rotete kontor. Omtrent ukentlig var det bud og andre besøkende som skrattet skadefro og ville melde meg på. De sa det i det minste med et smil, om enn ondsinnet. (Og jeg visste hvor hvert eneste dokument var, tenk!) Siden den gang har jeg strammet meg opp betraktelig, og kontoret mitt er ikke lenger av de verste.

Det viser seg imidlertid at det kan knyttes visse ulemper til å sitte i glasshus - jeg har glassvegger på mitt nye kontor. I går ble det avholdt åpen dag på arbeidsplassen vår, noe man visst hadde glemt å informere meg om. Følgelig hadde jeg naturligvis ikke ryddet kontoret før jeg forlot stedet i hui og hast fredag ettermiddag for å hente et halvsykt barn i barnehagen.

Først i morges kom jeg under vær med den åpne dagen, og ble gjort kjent med at kontoret mitt hadde vekket anstøt. Ettersom jeg sykler til jobben innimellom, henger jeg iblant noe treningstøy til tørk. En eldre dame var i går blitt rent bestyrtet ved synet av en lyseblå BH som hang diskret plassert i knehøyde under det ene skrivebordet. Om dette var sagt med et glimt i øyet, måtte det være i form av et lyn ledsaget av en tordenbyge. Hun var oppriktig indignert. (Søndag var det jo også, tenker jeg i etterpåklokskapens lys. Det må ha falt damen tungt for brystet.) Min pinlig berørte mannlige kollega hadde etterpå måttet ile til og kamuflere det groteske synet med et håndkle.

Hvis du skulle komme til å lese dette, sinte dame, skal du vite at jeg ikke ønsker å be deg om unnskylding. Det kan kanskje likevel glede deg at jeg vurderer å innføre en praksis med å brette sammen klærne straks de har tørket.

Ikke bra. Du skal ha ganske godt syn for å henge deg opp i BH-en gjennom to glassvegger 2,3 meter unna. Men det er klart - det hjelper å være langsynt og ha røntgenblikk.



["Step Into My Office, Baby": Belle & Sebastian, 2003]

3 kommentarer:

Anonym sa...

Jeg ler så jeg dauer. Unnskyld:-) Bergljot

Elinblu sa...

Det gjør kollegaene også, Bergljot.

Anonym sa...

Jeg og! :-D
KristinB