fredag 23. september 2011

Endelig fredag

Fredagskveld, fredagskveld, endelig er det fredagskveld.

Jeg er i ferd med å bli bestemor. Det kan høres litt pussig ut tatt i betraktning at eldstebarnet ennå ikke har rundet fem år, men det er helt sant. At jeg er gammel til sinns, er opplest og vedtatt. Det overrasker neppe noen at jeg baker rullekake til morgendagens familieselskap. Det som er litt urovekkende, er at jeg, selv om vi skal ha fire sorter, brått ble hjemsøkt av en frykt for at det skal bli for lite kake. Derfor bakte jeg like gjerne to. Da gjenstår det bare å bruke morgendagen på å beklage overfor samtlige gjester hvor mislykka begge kakene ble.














Merk bestemors sukkerskål i bakgrunnen. Om det virker foryngende at glasset (fra tidlig 90-tall) rommer de sørgelige restene av sommerens vinkartong, vites ikke. "Mors syltetøy" fra Nora, derimot, peker entydig i retning at jeg ennå ikke er utlært. Me har juksa litt.

["Endelig fredag": Rolv Wesenlund, 1993]

2 kommentarer:

Hanne sa...

Rullekake er jo sikkerstikk. Jeg har bakt mye rullekake i mitt liv, og baker den alltid til jul. Kan jo ha krem og annen snadder til. Pynte med krem og sjokolade. Uante muligheter.

Elinblu sa...

Ikke sant, veldig anvendelig! :D