lørdag 23. april 2011

If I Get Locked Up

Sykkelsesongen er i gang igjen, og det vil neppe bli vanskelig å fylle bloggen med mer eller mindre pinlige fortredeligheter i år heller. Før påske lånte Blåmann sykkelen min - og stakk av med nøkkelen, skulle det vise seg da jeg kom hjem fra ferie noen timer før de andre. Etter å ha forsert mannens kodelås hadde jeg likevel utsikter til en fin kveldstur til Plantasjen, da han hadde vært vennlig nok til ikke å bruke den fastmonterte låsen.

Det var en nydelig kveld og en fin tur. Hele veien minnet jeg meg selv om at jeg måtte huske å ikke låse sykkelen, nøkkellens som jeg var. 15 år gamle sykler med barnesete skulle uansett være lite attraktive for tyver, tenkte jeg fortrøstningsfullt. Idet jeg parkerte foran Plantasjen, greide jeg å miste taket i de gode forsettene akkurat lenge nok til at jeg rakk å se meg selv utenfra idet jeg - på autopilot - elegant trådte av sykkelen og vred om låsen. Hipp hurra! Jeg innså at dette var galt allerede før bevegelsen var fullført, men greide likevel ikke å stoppe. Ikke hadde jeg busspenger, og langt mindre telefon.

Kort tid seinere hadde jeg i det minste tre buketter med tulipaner til kr 99 - det er da noe. Ettersom jeg også har nær slekt nær Plantasjen, og mann og barn var på vei hjemover, kunne jeg til alt hell trille hjemover kun en time forsinka. Jeg kan også trøste meg med at sykkelen som følge av sin forsvarlig låste tilstand ikke ble stjålet. Det ble nemlig min fire år gamle offroader i høst, så nå er jeg på utkikk etter en ny tohjuling å begå tabber med.

["If I Get Locked Up": Eminem, 1999]

2 kommentarer:

Anonym sa...

I føljetongen "sykkeltabber" kan jeg fortelle at jeg har gjentatt din suksess-treningsoppskrift fra i fjor, nemlig å sykle til jobb med bremsene inne.....

Elin2

Elinblu sa...

He-he, gratulerer! Det gir jo veldig god treningseffekt, ja.