lørdag 20. oktober 2007

Parasite

Heldigvis er visst ikke vannsituasjonen er så alvorlig som fryktet, men det har vært skremmende å høre om bergenserne som fortsatt har men etter forurensningen for tre år siden. Med kokt vann og mineralvann på flaske greier man seg jo bra, skjønt bekymringen for de minste definitivt har vært til stede. Ordet ”giardia” har blitt flittig googlet.

På torsdag satt jeg på kontoret og leste i Aftenposten at eksperter advarte mot babysvømming i Oslo. Småbarn bælmer som kjent badevann slik andre pimper rødvin på lørdagskvelden. Det var definitivt best å styre unna, ja, tenkte jeg, og sukket lettet over at det på fredager Liv går på svømming. I neste nu tikket det inn en melding på mobilen min. Det var et yndig bilde fra Blåmann, med teksten ”Jeg elsker oransje padder til lunsj!” Der satt Liv og plasket fornøyd i balja si med favorittbadelekene i og rundt munnen. Dette er snakk om små gummidyr av ubestemmelig art som tar inn vann både under magen og gjennom gapet, slik at de kan sprute på morsomt vis - gjerne inn i munnen. Gulp.

Det kvalmende nærbildet av den fryktede giardia-parasitten har festet seg på netthinnen til hele hovedstadens befolkning. Etter at Jon Almås sa i Nytt på nytt i går at utysket minnet om noe han hadde spist med loff og majones til i sommer, begynte jeg å tenke. Vent nå litt... Disse badedyrene til Liv, hva er det egentlig de forestiller? En rask søkerunde på nett styrket mistanken. Ikke bare er lekene fulle av giardiainfisert væske fra Maridalsvannet; en kan faktisk lure på om de ikke bent frem er gigantiske giardiaer.


Likheten er ikke til å kimse av, verken hva form, farge eller blikk angår. Legg særlig merke til nærbildene av de røde eksemplarene av arten. Det skal dog innrømmes at parasittene til Liv har et noe mer enfoldig og vennesælt ansiktsuttrykk.

Historien skulle ha endt her, men det gjør den dessverre ikke. I grunnen trodde jeg at min oppdagelse av at parasitter er snikinnført blant barneleker var skjellsettende og ny, men der måtte jeg pent tro om igjen. Jeg huser mange fordommer mot USA, og det skal en del til før noe overrasker meg fra den kanten, men dagens funn gjorde meg faktisk litt paff. I det forjettede land er nemlig parasittbamser big business (for ikke å si bug business).


Skal det være en giardia til jul, eller kanskje en e.coli? En liten salmonella?

["Parasite": Nick Drake, 1972]

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hehehe, Thomas og Alexander har 1 stk lyseblå giardia (lik den på bildet ditt) og en irrgrønn tub i sengene sine!! (Fått av en venninne av mamma)

Ellers er vi over på kun vannkoker her i huset og drakk (ukokt) saft til middag og tar sjansen på at det går bra.....

Når begynner Liv i barnehagen? Det ble ikke noen løsning i barnehagen på jobben, så vi regner med ulønnet permisjon fra mars. (Men det er jo kos å være hjemme også)

I dag var vi uvanlig spreke og var på Sinober kl 12 (3 km med hvert vårt barn i bæremeis fra Movatn).

Savner en trilletur eller noe med deg. Kanskje vi kan treffes en lørdag....?

Klem fra Elisabeth

Anonym sa...

Takk for julegavetips! :shoppe:

Thyresse sa...

Priceless. Dette er jo årets julegavetips til små barn.

Elinblu sa...

Ha-ha, er det virkelig mulig at de søte små har slike dyr, altså, Elisabeth! Morsomt. Vi fikk for øvrig vårt tredje(!) tilbud om plass i familiebarnehage i dag - sender deg en melding. Vil gjerne treffes en helg, bare ikke førstkommende, for da venter den o store 1- og 34-årsfeiringa...

Det gleder meg å se at flere plukker opp dette julegavetipset. Nå har kanskje disse bamsene mistet sin umiddelbare aktualitet, men de kommer nok til heder og verdighet igjen.

Ida sa...

Hahahahaha.. Du sier noe der! *humre*