fredag 13. juli 2007

Your Latest Trick

Kostholdsmessig er det (minst) to ting ved meg som setter grå hår
i hodet på de eldre. For det første liker jeg ikke kaffe, men det problemet lar seg jo løse med vann. Da er det nesten verre at jeg – for det andre – ikke er så glad i syrnede melkeprodukter. Her tenker jeg ikke på disse melke- og fløteskvettene som etter sigende er like gode trass i de av konsistenshensyn må spas ut av kartongen med skje (selv om jeg ikke liker disse heller), men produkter som er syrnet fra produsentens side. Er de søtet i tillegg og går under navnet fruktyoghurt, kan de passere, under tvil sammen med vaniljekesam. Det er de kritthvite varene som er skumle i uforedlet form. Rømme. Kesam Original (hvilken trendnisse var det som fant på å plante dette i norske kjøledisker?) Kefir. Yoghurt Naturell. Kulturmelk. Tjukkmjølk. Jeg grøsser.

Å styre unna disse produktene uten å etterlate seg grå hår, bestyrtelse og gebissfall blant de eldste er vanskelig når hele slekta kommer fra Østerdalen. Rømme på vafler, spekemat og fisk. Flatbrødsøll med tjukkmjølk. Skjørost med seterrømme. Dessverre vil dessuten folketroen ha det til at de syrnede produktene har helsebringende egenskaper, ikke minst ved uortodoks bruk. Det eksisterer følgelig en lang rekke lure triks og kjerringråd tilknyttet den syrlige produktporteføljen, så som yoghurt mot solbrenthet. Nysgjerrig som jeg er, tester jeg slike triks villig vekk, om enn ikke uten en vag kvalme.

Noen vil kanskje være enig med meg i at denne teksten har vært uappetittlig nok så langt, men dere er advart: Det blir verre. Mye verre.

Da jeg ble gravid, tok jeg et hormontilskudd som ved hjelp av en plasthylse skulle plasseres på samme sted og vis som tamponger. Det oppstod straks svie, irritasjon og sopp, og noen tipset meg om å smøre innføringshylsen med naturell yoghurt. Det virket. I to måneder utførte jeg derfor det nedrigste ritual morgen og kveld. Jeg takker min skaper for at jeg var lite plaget av svangerskapskvalme i utgangspunktet.

Den syrnede armadas neste møte med intimsfæren kom denne uka. Da jeg fikk brystbetennelse, rådet en oppfinnsom sjel meg til å smøre inn det røde, betente området med kesam. Dette trikset skulle være velkjent innen tysk naturmedisin. Vantro kunne jeg samme kveld se meg selv stå med q-tips og gni inn den ekleste guffe på venstre bryst. Om det hjalp, vet jeg egentlig ikke, men bra ble jeg nå i alle fall.

Nå er jeg naturligvis fullstendig paralysert av tanken på hva som blir det neste trikset i boka. Mistanken faller uvegerlig på flaggskipet i den syrnede armada: seterrømmen. Spørsmålet om hvor orker jeg rett og slett ikke å forfølge.

["Your Latest Trick": Dire Straits, 1985]

7 kommentarer:

Anonym sa...

:knegg: du Elinblu, du Elinblu, du skriver så morsomt.

Nå er jeg av den sorten som liker de fleste av disse syrnede produktene, men har dog ikke brukt dem til samme formål som deg. Men kjekt å vite :blunke:

Lene sa...

*lol* Jeg prøvde også Kesam mot begynnende brystbetennelse her i vinter. Hos meg hjalp det nada. :knegg: Følte meg lite lur med hele brystet smurt inn i kesam :fnis:

a-lo sa...

Nå skjønner jeg at det var rømme eller kesam jeg skulle prøvd her for en stund siden da eksemen tok fordelene mine!
( http://alovinda.blogspot.com/2007/05/drug-addict.html
Avsnitt 7 og 8)

Jeg mitt fe som brukte min sedvanlige hudolje...
Hva tenkte jeg på! Siden jeg er vokst opp i Østerdalen burde jeg jo skjønt at slike produkter er til utvortes og ikke innvortes bruk!

Føler med deg Elinblu, selv om jeg liker de fleste av disse produktene - under forutsetning av at de ikker er varmet opp (som f.eks i rømmevafler eller rømmegrøt).

a-lo

Anonym sa...

Du er uforlignelig. Jeg likte spesielt den siste kommentaren!

Gunn sa...

hihi... Etter å ha brukt Kesam og andre sure produkter til slike unevnelige ting, frister det vel lite å _spise_ det. Kan likevel tipse om at Kesam original 8 % funker aldeles utmerket til disse dip-posene man får kjøpt. (Men du liker kanskje ikke dip heller du da...)
Ha en fin dag! Klem, Beata

Thyresse sa...

Jeg er daglig innom for å sjekke om det har kommet noen nye sprelske innlegg.... det siste lo jeg godt av forresten.

Ha en fortsatt god sommer og så treffes vi forhåpentligvis til høsten igjen?

Elinblu sa...

Tusen takk for morsomme tilbakemeldinger, alle sammen! Det ante meg at de fleste faktisk setter pris på disse gufne produktene. Dip liker jeg for øvrig, det sorterer jo under snop, og da glir alt ned.

Håper å se både Thyresse og flere av dere andre igjen til høsten!