mandag 9. juli 2007

Fast Car

Bilkjøring om sommeren er ille. I en oppsiktsvekkende tett og klam Toyota uten kjølemuligheter blir det direkte smertefullt. Da vi ankom ampre og svette til en fest rundt sankthans i fjor, sa en kamerat seg villig til å vedde på at vi kom til å kjøre rundt med air condition neste sommer. Jeg var nokså bestemt på at den kjære, fjorten år gamle bilen vår skulle være bra nok selv om vi fikk barn, men med drivhussmerten friskt i minne torde jeg ikke vedde imot.

Det er med en viss skam jeg må melde at jeg tapte på alle punkter, og at brorparten av mine bilprinsipper har måttet vike. Det ble en Toyota, men det er også det eneste mitt gamle jeg ville ha godkjent. Bilen er altfor ny, vi har lånt penger til den, den har sju seter og er like høy som en voksen mann. Sammen med dieselmotoren bidrar størrelsen til følelsen av å kjøre en liten buss, og jeg grøsser ved tanken på manøvrering i parkeringshus. Den kongeblå fargen har jeg ikke sett maken til siden mamma kasserte sin ullkåpe fra 80-tallet (skjønt de fleste vil nok mene at det er en klar forbedring fra den lyngrosa doningen vi har nå). Det viktigste er selvsagt at bilen er kald og god, og innerst inne synes jeg den er riktig fin. Noen racerbil er det ikke, akkurat, men den er betraktelig raskere og sterkere enn den gamle.

Når vi først kjøper Norges vanligste bil, er det jo fint at det er litt sære modeller som ikke har vært i salg i Norge. I likhet med den lyngrosa Corolla Liftbacken er nyervervelsen importert fra Tyskland, og den lyder navnet Avensis Verso. Vi har vært på ferie med den i fem dager nå, hvilket var en romslig og god opplevelse. Det at vi endelig har fått air condition, viste seg naturligvis å være en utmerket forsikring for 14 grader og kontinuerlig regn.

(Og den gamle bilen? Den har vi i kjent stil bestemt oss for å beholde inntil videre.)

[”Fast Car”: Tracy Chapman, 1988]

6 kommentarer:

Anonym sa...

Grattis med ny og svalere bil! Det ER deilig med 7 seter, god plass til vogn OG air condition - ingen tvil om det. Og den gamle kan jo fortsatt gjøre nytta si på gutteturer, aktiviteter som medfører tilgrising av seter og andre ting. ;-)
Selv er vi eiere av en Galaxy i sølvgrå farge, sprek opp bakkene, med god plass og med en behagelig innetemperatur dersom sola blir for intens.

Anonym sa...

Grattis med ny bil! Toyota er bare noe av det beste, selv om det kan virke traust. Men, ikke uten grunn at de topper fornøyde kunder barometeret gang på gang!

Vi har selvfølgelig også Toyota! Kjør forsiktig!:D

Anonym sa...

Gratulerer med ny bil.
Og at dere har lånt penger, hva så, noe skal de brukes til. :-)
Forventer herved mer forståelse for mine nybil klager. ;-)

Anonym sa...

Gratulerer med ny bil! Vi er også riktig så fornøyde med vår nesten nye Toyota Avensis (dog ikke Verso-versjonen). God sommer!

Anonym sa...

Gratulerer med ny bil. Kan jeg si "Hva var det jeg sa?". Fortsatt god sommer.

Hilsen den som sa at det ville bli ny bil med AC. GPK

P.S. EH tipset meg om temaet i "innlegget" ditt.

Elinblu sa...

Takk for gratulasjoner! Toyota er toppen, ja. Galaxy er ikke ulik, nei, Soff - omtrent samme type bil.

Cecilie: Noe av det første jeg gjorde, var å lokalisere sminkespeilet - og det fantes på begge sider, MED lys. Godt å høre at dere også er fornøyd, anonym og Marit!

GPK: He-he, du kan godt få si "hva var det jeg sa". Gratulerer med din andre velfortjente hovedrolle i denne publikasjonen - sjokoladesausen var jo også en vinner. Fortsatt god sommer til dere også!