torsdag 22. februar 2007

Unwell

"I'm not crazy, I'm just a little unwell"

Det måtte jo komme. Kanskje det er vår der, skrev en tante i en hyggelig melding før vi reiste til Stockholm. På bakgrunn av tidligere erfaringer tvilte jeg - og fikk rett. Det er ganske riktig svinekaldt her borte. Som god nordmann var noe av det første jeg gjorde å gå til innkjøp av en gradestokk (som for øvrig heter termometer her borte; de prøvde først å selge meg en tommestokk). De få dagene det ikke er minusgrader, oppleves nesten som enda kaldere på grunn av en sur vind som effektivt skjærer seg gjennom klærne og piner en blåfrossen skrott. Jeg har hutret meg gjennom de første to ukene, og selvfølgelig måtte vi bli forkjøla til slutt.

Det var Liv som startet i det små, stakkar, og i går var det min tur til å få det for fullt. Kløende hals, svelg, tannkjøtt og øreganger, rennende nese, nysing, hodepine. Til ikke å være ordentlig sjuk har jeg følt meg riktig miserabel. Mandag kveld var det 14 minusgrader, og i går ble det aldri varmere enn 10. Jommen sa jeg vår! Liv og jeg måtte holde oss inne hele dagen, hvilket medførte at jeg ikke bare kjente meg sjuk, men også en smule ubalansert. Jeg har innsett at det ikke er bare-bare å være alene med baby dagen lang i et fremmed land. Selv om landet ikke er så fremmed at det gjør noe, er familie og venner langt borte, og ensomheten kan plutselig hive seg over en. Straks muligheten for både trilletur, kafébesøk og handling opphørte, var det ikke stort igjen, gitt.

En mager trøst er det at jeg fikk utnyttet smakssansen til fulle før den begynte å svikte meg. I et TV-program tirsdag kveld lærte vi av en prest at inneværende dag kaltes feitetirsdag, og dermed måtte kokosbollene og pepperkakene få selskap, bestemte jeg. Ingen unnskyldning er for tynn når det gjelder å kose seg litt ekstra. Jeg disket opp med fastelavnsboller på rekordtid, og vi maulet krem og spiste oss nesten småkvalme. Siden har både smaks- og luktesansen blitt alvorlig svekket. Det samme kunne med fordel synet ha blitt, innser jeg når jeg betrakter mitt bleike, usminkede åsyn og ugredde hår i speilet. Det som imidlertid virkelig gjør meg sanseløs, trist og redd, er noen riktig kjipe nyheter fra nære venner hjemme. Målt mot det er en skarve forkjølelse for ingenting å regne, så jeg skal slutte å klage nå. At smaksløkene har gått i dvale, kan sågar være en fordel. Så langt har vi på drikkefronten vært innom kakao, cham- pagne, morsmelk, kulturmelk og ammete, og nå står forkjølelses- remedier for tur. Blåmann har spadd opp en paracetamolbasert drikk til meg på apoteket, smaksatt med den lite appetittvekkende kombinasjonen av mint og solbær. Den smaker som man kan forvente, men det kjenner jeg heldigvis nesten ikke. Og drikken virker!

["Unwell": Matchbox Twenty, 2003]

12 kommentarer:

Anonym sa...

God bedring!

Elinblu sa...

Tusen takk for omtanken, Pusa, og god helg!

Anonym sa...

God bedringshilsen kommer også herfra hvor vi sitter og banker i bordet for harde livet. Har ei lita snuppa som ikke tåler så mye denslags, så vi håper vi slipper unna.
God helg med mer eller mindre velsmakende drikker og ditto spise!

Anonym sa...

God bedring og god helg!!
Håper formen blir bedre snart.
Jeg er lei av sykdom, både lungebetennelse og halsbetennelse har jeg fått...
Det er da man lurer på hvorfor man bor her i kalde nord, og ikke i varmere strøk.

Anonym sa...

Uffa! God bedring til begge to!

Anonym sa...

Hei Elinblu

Det er fint å lese i om dine daglige betraktninger igjen. Jeg har fulgt deg både på SG (der jeg er ennå) og senere SM (kun som leser dessverre), og jeg kommer til å lese her også av og til.

Glarulerer så mye med Liv forresten. Hilsn en annen Liv (Vims fra SG)

a-lo sa...

a-lo er i gang med tredje vinglass idet bloggen saumfares for å finne evt uleste bolker. Siden du for det meste må holde deg på vannvognen får jeg ta en slant for deg også. Om du er misunnelig får du huske på grunnen til at du ikke kan drikke, og at jeg kan...
Forøvrig har jeg en deal på gang med en professor på UMB. Kort fortalt er den slik at ved å skaffe ham en bestemt (utgammel) film på DVD vil jeg innkassere en kasse vin!
Filmen er sporet opp på VHS-kassett (NTSC-format), eieren har sendt meg en DVD-kopi (NTSC-format), og jeg har funnet et firma i Norge som konverterer denslags til "Norsk" format. Ergo gleder jeg meg allerede til å nyte en kasse vin en eller annen gang i nær fremtid.
Da skal jeg skåle for söta Elinblu.

Ha en fortreffelig lørdagskveld i Harryland. Jeg har en deilig kveld her i hjemlandet.

God klem fra a-lo

Anonym sa...

God bedring!! Det er bare supert at du har skapt Elinblugg'en!! Følger din tilværelse i Harryland, like mye bra hver gang :)

Kan jeg anbefale Kiviks Pärondryck? (Det finnes også andre bra smaker i den serien) Min beste ammedrikk og generell favoritt for et år siden.

Hilsen Vava

Anonym sa...

gikk litt tid før jeg fikk m mg at du har havnet over grensen.. hva i alle dager har du gjort?? jaja, får håpe du kommer dg tilbake til moderlandet etterhvert. sverige er vel intet blivende sted... eller? håper du blir frisk snart og gi en liten klem til Liv når hun blir frisk (vil ikke bli smitta, kan ikke være for forsiktig i disse influensatider...)
skulle jo komme på besøk, men nå må jg innrømme at stockholm er litt mer komplisert enn grefsen, så vi får se ;o)

skal følge m her og se om d skjer spennende ting.

klem
:o) A

Elinblu sa...

Tusen takk for god bedring-hilsener, Soff, dolliemor og Kristiane!

Koselig at du har funnet veien hit, Vims - og så har du jo et veldig fint navn! :-)

a-lo: Takk for hyggelig hilsen! Ei kasse vin, din heldiggris! Bra jobba. Faktisk ble det tre vinglass på meg i går også, takket väre brystpumpa. Deilig å kunne gjöre slikt en sjelden gang!

Vava: Takk for koselig hilsen og godt drikketips!

Annike: morsomt å se deg her også! Jeg tenkte på deg tidligere i dag da jeg sendte bursdagsmelding til vår felles venninne. Vi kommer til Norge om en dröy måned, og da får vi pröve å treffes!

Anonym sa...

Så artig å kunne følge deg videre Elinblu! Kommer nok til å være her inne og sjekke hvordan det går med deg og din flotte familie! Kos dere masse i nabolandet.

Hilsen Amic@ som bare har 3 dager igjen av sin permisjon *redd*

Anonym sa...

Bare innom med en snik-kommentar til A-Lo som ikke tillater anonyme kommentarer (les: fra oss uten blogg) i sin blogg... Jeg ser deg, A-LO! ;-)