søndag 27. november 2011

Washing Machine

Om forrige helg ble litt fuktig, kunne denne raskt ha blitt mye verre: Vaskemaskina skar seg. Heldigvis var den nye mer sympatisk enn vår forrige, som for snart to år siden løste sin tilstoppede tilstand ved å pumpe ut hele vannbeholdningen utover det splitter nye gulvet - iberegnet parketten i gangen. Den nye bare stoppet, full av vann og inngrodde votter, og presenterte feilmeldingen EFO: Översvämnngsskyddet har aktiverats. Hvordan løser man så dette problemet? Instruksen lød urovekkende: Koppla loss produkten från eluttaget och kontakta vår lokala serviceavdelning.

Til alt hell viste det seg at vi høyst sannsynlig kunne løse problemet på egen hånd. Vaskemaskinas kvinnelige hovedbruker følte seg lite høy i hatten da hun under telefonsamtalen med kundeservice måtte stille det avslørende spørsmålet: "Eh, hvor er lofilteret?" Her lå hunden begravet, i form av en halv sandkasse, en vase med lange hår og to rustne BH-spiler som forsvant synkront for ett år siden.

Lense maskina manuelt måtte vi også. Vi visste ikke hvor lofilteret var på den forrige maskina vår heller, og jeg er ganske sikker på at det ble dens bane. Nå blir det nye tider med jevnlig filterkontroll og kanskje til og med aktiv bruk av vaskepose.

["Washing Machine": Sonic Youth, 1995]

2 kommentarer:

Sigrid sa...

Haha!! Lofilter i vaskemaskin hadde jeg aldri hørt om! Men nå har jeg jammen meg sjekket og tømt et lofilter for første gang i mitt liv, takket være nestenulykken med deres vaskemaskin;)
måtte google litt for å sjekke om det virkelig var vanlig med lofilter, og det viste det seg sannelig at det var. Da var det fram med bruksanvisninga og ned på kne for å pelle ut småstein fra bakom et lokk jeg ikke visste eksisterte:)

Elinblu sa...

He-he, enda godt at det kom noe konstruktivt ut av vår sløvhet! :D