mandag 20. juli 2009

Jakka mi

For en del år siden jobbet jeg i et lite datafirma. Mens det ennå var gode tider i bransjen, ble det produsert en rekke gjenstander med bedriftens logo. Hovedtyngden av produktene var oransje, i tråd med tidas mote. Det fantes dog et unntak, i form (i den grad et slikt ord kan brukes om saken) av ei teltpreget jakke i en ubestemmelig beige kulør. Dette var en såkalt unisex-modell som var særdeles ukledelig for samtlige av firmaets kvinnelige ansatte. For min del ble det ikke bedre av at jeg om mulig ser enda verre ut i beige enn oransje. Jeg kan ikke huske å ha brukt jakka ved andre anledninger enn som høygravid, og selv da var den så mye for stor at det var plass til to av meg (for ikke å si fire av oss, babyene inkludert) i den. I svangerskap nummer to innså jeg omsider at jeg ikke kunne være bekjent av plagget, og det forlot huset. Uten vemod kunne jeg konstatere at jeg aldri ville se den jakka igjen.

Etter at Facebook ble allemannseie, har det vært mye snakk om å publisere bilder av andre på nett uten deres samtykke. Den lille ekshibisjonisten i meg har tenkt at det neppe kan være noe å bråke om. Nå finnes det knapt anledninger til å offentliggjøre bilder fra undertegnedes tamme liv, så jeg er vel ikke akkurat i faresonen. Om det nå skulle dukke opp ukjente fotografier av meg på nettet, hadde det jo vært hyggelig om det var noe litt glamorøst, har jeg tenkt. Det kunne gjerne være fra en fest, og jeg kunne godt være iført en kledelig kjole og skåle mot kamera eller noe sånt.

Da jeg forleden, helt uforvarende, faktisk dumpet over et ukjent bilde av meg der ute, kunne jeg straks slå fast at mine dulgte forhåpninger falt i grus. Jeg har på meg den sandfargede jakka. Ja visst har jeg det, selv om dette var flere år før jeg ble gravid. Og de gamle brillene, jadda, jadda. Bildet skriver seg fra borettslagets dugnad i 2003, og jeg kunne ikke tatt meg dårligere ut om jeg hadde trukket den avbildede grå søppelsekken over hodet. Hadde naboens jakke vært litt rødere, kunne dette vært sakset fra en brosjyre for Arbeiderpartiet. Sånn kan det gå.















Den grå elinense og en nær nabo, for anledningen anonym.

["Jakka mi": di Derre, 1994]

2 kommentarer:

Elisabeth K. Knudsen sa...

Hei Elin
Dette bildet ga meg "gode" minner tilbake til årene vi hadde i Økernbråten borettslag. Jeg var i styret på den tiden og kjente raskt igjen bildet.... tok en kjapp sjekk på hjemmesiden til borettslaget, og jammen meg stemte det. Bildet er fra dugnaden i 2003. Yepp, kledelig jakke.Husker selv at jeg hadde en lignende jakke. Den var (heldigvis) svart, men "vid og god"...plass til det meste under den. Yepp, ble brukt under mitt første svangerskap, men har kvittet meg med den nå (tror jeg ... må jammen meg ta en titt på loftet). Ser at jeg også er på et bilde med kledelig gul vest. ...........det var tider det........

Hilsen
Elisabeth
mamma'n til Fredrik

Elinblu sa...

Hi-hi, det var bildet av deg i den gule vesten jeg først la merke til. Morsomt! Enda godt det ble dokumentert at jeg faktisk gjorde en dugnadsinnsats det året, jeg også.


...og så er jeg glad for at jakkemoten har endret seg.

Takkf for morsom hilsen!