onsdag 28. januar 2009

The Miracle

Ektemenn leser ting som er skrevet med liten skrift i konas blogg, viser det seg. Følgelig har jeg i en drøy måned vært innehaver av en symaskin. Du snakker om å kaste perler for svin, vil nok de fleste som virkelig kjenner meg innvende. Ikke minst ville mine tidligere formingslærere grøsse ved tanken. I skoleåra var jeg en liten katastrofe på alt som hadde med håndarbeid å gjøre. Det eneste barneskoleproduktet jeg har en erindring om, er et par røde grytekluter som var heklet så stramt, svett og nervøst at de fremstod som tovede. Etter at resten av gruppa hadde gått over til sløyden, måtte jeg i flere uker gå kanossagang tilbake til tekstilen for å hekle videre. På sløyden ble venninna mi og jeg satt til å flette blomsterpotter mens de andre tryllet fram krakker og skap. Bedre gikk det ikke på ungdomsskolen. Merkelig nok greide jeg å kare til meg en M i tekstil, men metallsløyden sørget for mitt livs eneste G i boka. G! Det skal dog sies at om det er et ungdomsskoletraume jeg virkelig ikke har lidd under seinere, er det min manglende evne til å fullføre stygge og formålsløse messingboller. Den estetiske selvtilliten, derimot, fikk seg en varig knekk.

Jeg har lenge hatt lyst til å kanøfle alle som tryller fram de lekreste kjoler for så å skrike opp om hvor latterlig enkelt det er. Så lett som en plett; dette kan alle klare, liksom. Særlig. Etter å ha skult nervøst på den elegante, digitale symaskina i tre uker tok jeg meg sammen. Fleecepledd ble innkjøpt på Europris, og jeg tegnet og klippet mønster med utgangspunkt i en av Livs kjoler. Takket være en baby som ikke legger seg har det tatt sin tid, men langsomt innså jeg at det faktisk var mulig. Med bruksanvisning og kyndige nettvenner i ryggen har jeg sydd en kjole. Voila! Det var virkelig enkelt, altså. Dette er noe alle kan få til. (Ikke minst du, kjære venninne med de flettede blomsterpottene! Du fikk jo til og med M, gjorde du ikke?)

Det er faktisk et mirakel, dette - intet mindre enn et mirakel.



["The Miracle": Queen, 1989]

9 kommentarer:

ElisabethS sa...

Oi..

Jeg bøyer meg i støvet!! Jeg lånte en symaskin da jeg venta storebror og tenkte at "det er da egentlig ikke SÅÅ hokus pokus?" og ga meg allerede ved første vaskekluten jeg skulle prøve meg på bare for å få testa.. :knegg: Jeg er sinnsykt imponert! den kjolen var jo veldig fin.

Anonym sa...

Fin kjole! Morsomt å se den på også. :)

Nova

Anonym sa...

Så kjempefin kjole, Elinblu! Kjenner meg godt igjen fra formingens svette timer (jeg ble faktisk tilbudt støtteundervisning i sløyd!. Hadde det ikke vært for at mine foreldres intervensjon hadde jeg sikkert rett og slett dumpa i formgivningsfag. Men kanskje jeg likevel skulle gi det en sjanse?

Abraxas

Eli sa...

Så nydelig kjole! :) Du som skrøt sånn av at du ikke kunne dette med symaskin. Her har du bevist ditt sytalent. For øvrig en veldig morsom og velskrevet blogg! :)

Hilsen Eli (i barselgruppa)

Anonym sa...

Endelig noe nytt i bloggen (ja, jeg er avhengig :))
Etter å ha sett hva du har bedrevet, er jeg mektig imponert. Ikke bare en enkel kjole nei, applikert på den har du og.

Etter å ha ønsket meg symaskin i mangfoldige år (vet jammen ikke hvorfor, siden det er mye enklere å levere ting hjem til mor. Men for noen år siden arvet jeg min farmor sin symaskin og var egentlig fast bestemt at nå skulle jeg legge opp bukser og enkle ting selv. Men må innrømme at den fortsatt står ubrukt av meg, har ikke engang prøvd å tre tråd - ennå

Anonym sa...

Dette er jo intet mindre enn fantastisk! Jeg er usikker på om jeg er misunnelig, imponert eller trist. Trist fordi jeg nå står igjen som den eneste som er totalt talentløs på området. Fordi det nærmeste jeg har kommet disse tingene siden de famøse blomsterpotteflettdagene er å sy i noen knapper, og selv de kan telles på to hender. (Men så fikk vel jeg enda større traumer enn deg siden jeg ved en inkurie ble plassert på håndarbeid valgfag sammen med alle de som faktisk hadde valgt det....)


Messingbollen (uten hanker, det rakk jeg aldri) står framme på hytta til mamma og pappa. De er ikke bortskjemte med kunst fra denne kanten. Fikk jeg virkelig M? For jeg minnes bestemt at jeg også hadde en G, men når jeg tenker etter, er det slett ikke usannsynlig at det var i matlaging.....

Elin 2
AKA medblomsterpottefletteren ;o)

Elinblu sa...

Tusen takk for skryt av kjolen! Det gleder meg å se at vi er flere symaskinnoviser. Mitt repertoar kan trygt sies å være meget begrenset på denne fronten. Takk for morsomme tilbakemeldinger.

Elin: He-he, jeg skal ikke banne på at du fikk M - vi pleide vel å følge hverandre ganske tett i disse fagene. At du hadde tekstil som valgfag hadde jeg glemt, hi-hi. Allerede der leder du jo med et hestehode på meg. Så din bolle er i bruk, altså? Imponerende! For å si det sånn: min bolle mangler ikke bare hank, men også bein.

Thyresse sa...

Den kjolen var jo virkelig kjempesøt. JEg er imponert over sømmene dine og må si meg litt misunnelig på at du har en maskin som syr slike pyntesømmer. Min syr bare zikkzakk og rett frem. Og så har den noen andre ubrukelige sømmer som jeg aldri får til å funke.....

Elinblu sa...

Takk for skryt, Thyresse! Det er siv.ing. Blåmann som har valgt ut maskina, så da måtte den jo selvfølgelig være digital. ik