lørdag 8. november 2008

World Leader Pretend

Det har ikke gått upåaktet hen her i huset at verdens mektigste mann er i ferd med å byttes ut, heller ikke hos den yngre garde. For flere måneder siden lærte Liv (2) seg å gjenkjenne Obama på bilder og si navnet hans, til vår stolthet. (Det skal dog innrømmes at hun lenge sa Obamas, ettersom vi med skam å melde pleide å synge ”Obamas i pyjamas” fritt etter den enerverende banan-TV-serien). Etter en stund gikk det opp for oss at hun dessverre ikke var helt stø på dette feltet. En søndag med overføring fra eliteserien i fotball innså vi at hun faktisk tolker ordet Obama som en samlebetegnelse på alle menn av afrikansk opphav. ”Der er Obama! Obama sparker ballen! Obama har møkkete body!” Etter valgseieren viste Dagsrevyen bilder fra feiringen blant Obamas slektninger i Kenya, og da gikk øynene til jenta helt i kryss. ”Der er Obama, der er Obama, der er Obama ...” Misforståelsen er jo pinlig ukorrekt, men vi greier ikke annet enn å fnise hjelpeløst.

Da vi skulle kjøre til barnehagen en dag denne uka, lå det en avis med bilde av USAs kommende president på dørmatta til naboen. ”Det er Ragnhilds Obama,” slo Liv fast. Det stemte jo på et vis, og jeg tenkte at hun kanskje endelig begynte å skjønne at Obama var én mann. Jeg svevde ikke lenge i den villfarelsen. Idet vi hadde satt oss i bilen og skulle dra av sted, kom bussen kjørende. ”Obama kjører bussen i dag,” kom det fra baksetet. Tips til hvordan vi kan komme oss ut av dette før det oppstår penible situasjoner i full offentlighet, tas imot med takk.

["World Leader Pretend": REM, 1988]

3 kommentarer:

hanssen-familien sa...

Haha, fantastisk fotomontasje, Bluen!

a-lo sa...

Søte Blue, det finnes da skrekkelig mange andre og verre pinligheter!
Jeg synes ikke dette var så ille jeg da. Dessuten går det sikkert over etter hvert.

Men til problemet, det er sikkert stort nok for dere.
Hva med å vise bilder av andre med tilsvarende (og etterhvert annen) hudfarge og si at "dette er Ngoro, dette er Potifar og dette er Ramou"

Lykke til!

Elinblu sa...

Sant å si synes jeg saken er mer komisk enn pinlig, men dette var en god idé, a-lo! Jeg starter med Daniel Nannskog allerede i kveld, tenker jeg.