onsdag 23. januar 2008

Cry Baby Cry

De siste månedene har jeg utviklet en overfølsom radar for barnegråt. Det er så ille at jeg iblant synes at jeg hører Liv skrike mens jeg sitter på kontoret og hun granngivelig er i barnehagen sju kilometer unna. I perioder med mye skriking og lite søvn stivner jeg til ved den minste lyd som kan minne om gråt - det være seg knirking fra oppvaskmaskiner, hvining i bildekk eller nordnorske nabodamer som snakker i telefonen. Som regel sover jeg også lett om natta, stadig på alerten overfor velkjente hulke- og survelyder fra barnerommet.

Her en morgen våknet jeg av insisterende barneskrik - som vanlig, må vi vel si. Jeg satte meg opp i senga og gjorde meg klar til å gripe inn, men stusset litt. Var det virkelig Liv, dette da? Gråten lød noe dypere, om enn ukontrollert og åpenbart frembrakt av et barn i svart fortvilelse. At Liv fortsatt sov sin søteste søvn, innså jeg først for alvor da en lang rekke såre hulk kulminerte i en setning med perfekt grammatikk og artikulasjon: "Det går ikke an å ta av leverpostei!" Aha, lyden kom utenfra. Kort tid etter våknet Liv med et stillferdig og håpefullt "mamma..?"

På den andre siden av kloden, sør i Kina, starter en ny dag på denne tida. På et hotellrom gråter ei nesten to år gammel jente sine modige tårer i forvirring over store endringer i tilværelsen. Hun vet ikke ennå at det venter henne et godt og trygt liv i Norge, hos snille og kloke foreldre som har ventet og ventet. Snart kan hun tørke tårene. Vennene våre er endelig i mål.

["Cry Baby Cry": the Beatles, 1968]

7 kommentarer:

a-lo sa...

Dette fenomenet med å høre lyder som egentlig ikke er der er du ikke alene om - om det er noen trøst.

Et eksempel er f.eks fra en student i din bekjentskapskrets som på en eksamen tydelig hørte "matelyder". Det er en intens og særegen lyd som unger/hunner lager når de blir matet av foreldre/make. Wilbur (Thyresses funn fra påsken i fjor) er svært flink til å mate Gamlemor, så slike lyder høres mange ganger om dagen i det aloske hjem. Åpenbart er lyden så innprogrammert at den aloske hjerne spiller den av på de mest upassende tider...

Si fra om du vil vite mer om DVD-en jeg bruker. Send gjerne en mail. Jeg bruker ikke tiscali-adrsesen mer, men alle andre mailadresser du har til meg er OK.

GLAMOULØSE HILDE sa...

"På den andre siden av kloden, sør i Kina, starter en ny dag ..."
*snufs* Tenker masse på de tapre tre jeg også - særlig når mi egen tulle tuter. Men det er godt å tenke på at barn tåler ALT bare de vet de er elsket. Og hva det vil si, er jeg sikker på hun har hatt et intensivkurs i de siste tre døgn! Og om to måneder sier hun "leverpostei" hun også!

Anonym sa...

Stakkars deg som har nabodamer fra NORD-NORGE, og som snakker i telefonen :-(

Elinblu sa...

Riktig hyggelige nordnorske nabodamer er det, som så vidt jeg vet ikke har for vane å snakke mye i telefonen heller. Det var rett og slett en grov overdrivelse, og jeg må beklage dersom noen (nordfra?) ble støtt. Det er bra du biter deg merke i hovedbudskapet, anonym!

He-he, det var søtt å høre, a-lo! Her i huset har vi for øvrig en bamse ved navn Wilbur, tilhørende min niese. Kanskje det blir treningsvideo hvis joggeforholdene forverrer seg.

Ja, det er litt av noen dager de tapre tre går igjennom, Hilde! Håper de får en fin hjemreise og en god start på det nye livet i Norge.

Anonym sa...

Siger Liv mamma!? Her venter jeg stadig spændt på at høre Karoline sige mor. Første ord var "far" og siden har hun sagt kartoffel, bog, trøje og en masse bablelyde...Mor er vist bare fast inventar!

*afsporing af indlæggets tema*

Elinblu sa...

Så hyggelig å se deg her, Agnethe! Ja, Liv har sagt mamma i nesten et halvt år. Da faren overtok permisjonen i august, lærte hun seg straks å si pappa, hi-hi. Jeg har lest i en bok om språkutvikling hos barn at ma-ma-lydene ofte er blant de første barn lærer av artikulatoriske årsaker, så nordmenn har nok et "fortrinn" der. :-)

Jeg kikker innom Ks blogg iblant - hun er så god!

Anonym sa...

Kjære deg

Jeg kom ikke inn på Blogspot-blogger fra Kina (det er sperret for en del nettsider av myndighetene), så jeg så ikke dette innlegget før nå.

*sniff*