onsdag 27. juni 2007

Bomull i øra

Ikke før hadde synet begynt å svikte meg, så stod hørselen for tur. Jeg er vel ikke akkurat kjent for å pakke inn gjenstander og meninger i rosa vatt, men nå kan det se ut til at det har sneket seg inn noe forstyrrende bomull i øregangene mine.

Mellom kjølediskene på Rema dukket det opp en eldre, for ikke å si gammel, mann. Han var minst 80 år, gråhåret, bebrillet og utstyrt med rullator. Jeg hevet øyenbrynene da jeg hørte ham anrope personalet: ”Unnskyld, hvor har dere sushi?” Jeg ble både overrasket og ikke så rent lite imponert. Skal si dagens eldre følger med i tida! Videre skal man åpenbart vokte seg vel for å undervurdere utvalget på Rema 1000. Vi bor visst i et mer moderne nabolag enn jeg trodde, rakk jeg å tenke - før jeg skjønte hva jeg hadde hørt: ”Unnskyld, hvor har dere sursild?”

Innrømmelsen sitter langt inne, all den tid jeg mener å ha utmerket hørsel, men det er ingen tvil: Jeg hørte feil. Når det er sagt, er det jo påfallende likt, da – sushi og sursild. Tilfeldig? Neppe. Er ikke dette fishy, så vet ikke jeg.

[”Bomull i øra”: Vazelina bilopphøggers, 1985]

5 kommentarer:

@afjo72 sa...

Hehe, jeg begynte å bli imponert over gamlingen jeg også. :o)

Ha en fin dag!

Bobbelur sa...

Det heter "selektiv hørsel", ikke bomull i øra. ;-) Jeg har et ekstremt tilfelle av selektiv hørsel - hører tidvis ikkeno' jeg. Og det til tross for at begge øra ble testet for ett år siden - og spesialisten sa at jeg hørte bedre enn forventet for min alder. (Høh - akkurat som om jeg er eldgammal!!)

noba sa...

Hihi, den var god :)

Titter egentlig bare innom for å si hei og god sommer! Jeg leser stadig i bloggen din, men er ikke flink til å legge igjen spor, så nå tenkte jeg dte var på høy tid med et livstegn :)

Klem, Anna

May sa...

he he he...
Nå måtte jeg le godt. Synes jeg ser deg sperre opp øya for hva du mente mannen sa....
Håper alt er bra med dere.
klemmer fra meg

Elinblu sa...

Tusen takk for hyggelige hilsener, alle fire! God sommer til dere også.

Bobbe: Sannelig om jeg vet når det er ventet at hørselen begynner å skrante. Det går vel bare én vei fra småbarnsalderen, som med det meste annet.