fredag 28. september 2007

Tog

Det går alltid et tog, heter det. Etter den siste tids bølge av NSB-kanselleringer er det vel grunn til å sette spørsmålstegn ved denne påstanden. Dessverre viser det seg at Oslo Sporveier ikke vil være dårligere. Ettersom det er fredag, gikk jeg tidlig fra jobb i dag. Nå sykler jeg tre dager i uka, men på fredager bruker jeg kollektiv- transport. Dagens problem var bare at det ikke kom noen trikk.
Jeg ventet og ventet, sammen med et stadig økende antall medpassasjerer. Da utålmodigheten tok overhånd og jeg rundet hjørnet for å rusle nedover langs trikkeskinnene, ble jeg møtt av et nedslående syn. Sporveien har jo høyrøstet markedsført trikken som et rullende fortau, men det er slett ikke samme schwungen over et stillestående og folketomt rullebånd. Der stod de nemlig på rekke og rad, 4-5 parkerte trikker med nødblinken på. Slik fortsatte det hele veien ned mot sentrum. T-banen var også rammet av strømstansen, kunne en oppgitt ”reisende” fortelle. På rekordtid dannet det seg et salig kaos av biler og fotgjengere.

Vel framme i sentrum, sårbeint og kald, kunne jeg konstatere at det ikke ble tid til noen butikkikking som planlagt. Her var det bare å kjempe seg til en plass på bussen hjem. Nå hadde riktignok Sporveiens skinnegående fremkomstmidler atter satt seg i bevegelse på det tidspunktet, i likhet med andre typer tog, viste det seg. Brått gjallet nemlig de taktfaste brølene fra en demonstrasjon gjennom sentrumsgatene – til støtte for arme Burma, formodentlig. Faktisk har jeg selv demonstrert i dag, ved å iføre meg en rødlig strikkejakke og ditto smykke. Det er en type markering selv bevisstløse slasker som undertegnede kan delta i. Ettermiddagens demonstrasjonstog, derimot, ble skammelig nok kun møtt med bange anelser om fullstendig trafikkork. Jeg trengte følgelig ikke å beskue aksjonistenes antrekk for å se rødt.

Dette viste seg naturligvis å holde stikk. Vel var bussen bare 7 minutter forsinket i utgangspunktet, men deretter brukte den 25 minutter på å tilbakelegge 400 meter. Dermed befant jeg meg plutselig i demonstrasjonstog allikevel, gitt – en hissigrød konvoi av sporveisbusser som skred ampert gjennom gatene.

[”Tog”: de Lillos, 1991]

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så du har klær i andre farger enn grønt og blått også? *humre*
Her har alle 5 gått med mer eller mindre rødt etter det utvalget tillot.
God helg! :-)

Elinblu sa...

He-he, jada, jeg glimter til med andre farger også. Når det gjelder rødlige sjatteringer, må det være over mot bringebær eller burgunder.

Og så var det visst nesten på tide å ønske god helg igjen - ei uke seinere!