torsdag 4. oktober 2007

Ring Ring

Det ligger en vidunderlig frihet i å vinke farvel om morgenen og installere seg alene på bussen med ei god bok (de dagene jeg ikke sykler, vel å merke, og når bussen er i rute). Jeg hører til den sære typen kollektivreisende som helst vil sitte i fred og lese. All den tid man sjelden er alene på en buss i rushtiden, er det dog ikke til å unngå at man iblant blir distrahert. Kraftig distrahert, til og med, på grensen til det altererte. Ifølge mannen er min irritasjon over høylytte, fnisende tenåringsgjenger å betrakte som nok et symptom på min langt fremskredne mentale alder. Ingen kan imidlertid nekte for at jeg hadde grunn til å bli oppskaket da jeg tok buss til jobben i morges.

Mye kan sies om uvøren mobilbruk på offentlig sted, men dette tok kaka. Foran meg satt en alminnelig utseende mann i 43-årsalderen og tjatret i mobilen, åpenbart med kona eller noe tilsvarende. Det var en kjedelig, hverdagslig samtale som knapt var verd å lytte til – hadde det bare ikke vært for at man var nødt. Brått tok samtalen en ny retning, og jeg spisset instinktivt ører. Fra ”da kjøper jeg middag, og så ses vi klokka fem”, skar mannen ut i det reneste kliss. ”Puss-puss, jeg elsker deg også, pus,” kom det med sånn nusselig stemme som man bruker for å gi komplimenter til babyer. Oi oi, tenkte jeg skamfull på seteraden bak, nå må han da i det minste ha vett på å senke lydnivået! Men nei, han fortsatte aldeles uanfektet med et ”sove godt, da, puss-puss” og rundet av med et rungende ”puss-puss, natti-natti”. Jeg rødmet fra hake til isse, og trakk et lettelsens sukk da mannen steg av på Carl Berner.

[”Ring Ring”: ABBA, 1973]

4 kommentarer:

Anonym sa...

Mannen min kom bestyrtet hjem fra t-banen en dag, der han hade sittet stuck med en jente på 19 (ja, alderen fremkom av samtalen) som diskuterte saklig med sin far på mobil.

Om hva hun skulle gjøre nå som hun var blitt gravid ved et uhell og kjæresten ikke ville ha barnet.

Kan jo for øvrig også nevne den pertentlige lekre draktkledde kvinnen på toget, som høylydt la ut på mobilen om hvor driiiiitings hun hadde vært i helgen og hvor mye hun hadde spydd.

Mobil skulle vært behovsprøvd på ett eller annet vis...

Anonym sa...

Anbefaler øreplugger. Disse finnes i fine farger på nærmeste apotek, og koster noen tiere. Kan brukes flere ganger.

Bra det ikke var en erotisk samtale du overhørte, kunne blitt endra mindre lesing da....

Eller kanskje du skal gå over til lydbøker? De kan du lytte til uansett hva du gjør :-) Sykler, trikk, buss eller går.

Ha en fin helg, og husk å ligge med hendene oppå dyna.

Anonym sa...

Hihi, jeg opplevde omtrent samme type mobilpusing, bare at det var i flytaxien. Puselusen puste i vei, mens taxisjåføren og jeg ønskte oss langt bort.

Ellers så får jeg litt spader når voksne kaller hverandre "vennen", men det er en annen sak.

Elinblu sa...

He-he, enkelte burde beskyttes mot seg selv, ja, donpedro. Jeg takker høyere makter for at det ikke var dampende erotikk inne i bildet. Ørepropper var et godt tips; jeg har en hel eske liggende. Lydbøker er ikke noe for meg, tror jeg, all den tid jeg betrakter meg selv som orddøv, men det kunne kanskje være verd et forsøk...

Torsk: Det høres ut som om vi er på linje her, ja. Jeg skjønner ikke at folk ikke skjemmes!