mandag 10. september 2007

Alt for Norge

Så er dagen da vi skal gjøre vår borgerplikt bokstavelig talt opprunnen. Jeg hadde planlagt å avlegge min stemme på vei hjem fra jobb, men valglokalet vårt er så viselig lokalisert at ingen offentlig transport finner veien forbi. Derimot kan jeg enkelt legge om sykkelruta for å passere denne skolen, så sykkel måtte være tingen i dag også. (Nevnte jeg at jeg har vært flink og syklet til jobb tre ganger i uka til tross for de ufattelig seige bakkene hjemover?) Like før jeg skulle dra, la jeg merke til at noe silte ned fra himmelen, men jeg lot meg ikke stoppe.

For å gjøre en 28 minutter lang og ytterst fuktig historie kort: Det regna absolutt hele veien. Jeg var godt kledt, så det mest irriterende var i grunnen dråpen som ustanselig la seg til rette under nese- tippen. Videre ble jeg noe våt på anklene – der kom straffen for å være gjerrig og kjøpe billig regnbukse i størrelse 14 år. Lærdommen av sykkelturene har så langt bestått i at det er lurt å vente med lipglossen til man kommer fram, da klebrige lepper åpenbart fungerer effektivt som fluepapir. I dag lærte jeg dessuten at påføring av maskara på regnværsdager med fordel kan vente til ankomsten. Det er nok fare for at en søkkvåt panda ville blitt avvist i valglokalet, men heldigvis er det utsikter til bedre vær på hjemturen. Regnet stoppet nemlig idet jeg satte nøkkelen i kontordøra.

I håp om å pådra meg oppmuntrende tilrop offentliggjør jeg her et autentisk bilde som antyder hvor ualminnelig sporty og våt (og sta) jeg var på selveste valgdagen. Kom ikke her og si at jeg ikke gir alt for moderlandet og min fedrene by!

Vi gir alt, alt for Norge,
ofrer alt om vi må.
Vi er røde, våte, blå,
hele valget ut skal vi stå på
for Norge, vårt fedreland.

Hvilken farge det blir på listene som legges i urnen i ettermiddag, vet jeg fortsatt ikke, men det kan bli en som ikke er nevnt i verset over. Kanskje blir mannens innsats i valgkampen belønnet.

[”Alt for Norge”: Drillos, 1994]

5 kommentarer:

Anonym sa...

Du hadde da i det minste regntøy. Da jeg syklet til valglokale og jobb noen timer seinere, så det ut til å være oppholdsvær. Det var det ikke, det var bare regndråpene som var så små at de ikke syntes for litt nærsynte mennesker som er for forfengelige til å bruke brillene sine. Skal si den nye strikkekjolen min ble våt. Men jeg fikk da stemt, på opptil flere partier, til og med.

a-lo sa...

"...I håp om å pådra meg oppmuntrende tilrop..."


Heia, heia, gå nå på,
flere innlegg vi venter på!
Heia, heia, Elinblu,
ingen kan skrive så livat som du!


a-lo

Elinblu sa...

Tinetoff: jeg er også nærsynt, men hadde linser. :-) Dessuten begynte det å dryppe litt da jeg skulle hjem også, noe jeg ble oppmerksom på allerede ved Slottsparken. (De som vet hvor jeg jobber, skjønner jo at jeg ikke hadde kommet særlig langt.) Heldigvis ble det bare litt yr, og jeg fikk gleden av å se regnbuen skinne over Sinsenkrysset. Flere partier ble det på meg også!

a-lo: Hurra, hurra, det var akkurat noe sånt jeg håpet på! *knegg* Tusen takk skal du ha.

Anonym sa...

I dag lurte jeg litt på om jeg syklet i en dusj gitt, og så deilig det er å trekke på seg fuktige sykkelbukser når man skal hjem..... ;)

I tillegg blåste det motvind hele veien hjem i dag, så jeg brukte minst 5 minutter ekstra, og måtte gå opp "kirkebakken" - knurr!

Hils gubben med godt resultat forresten.

Klem fra Elisabeth

Elinblu sa...

Så hyggelig å høre fra deg igjen, Elisabeth! Regnbuksa var god å ha i dag, ja. Jeg brukte også litt lengre tid enn normalt i den kraftige motvinden, men det skyldtes også at jeg måtte innom L. skole for å stemme. Nå blir det jo litt krøkkete for deg, men min erfaring er at det er atskillig lettere å sykle på Aker-siden av veien. Der finner vi en jevn, fin stigning. Ellers er det Torshovdalen som står lavest i kurs hos meg nå.

Kan tenke meg gubben koser seg på valgvake nå, ja!