mandag 16. april 2007

Eller var det en drøm

Jeg har ikke akkurat vært mye på vift det siste halve året. Da er det desto mer typisk at jeg skulle være borte akkurat den kvelden det omsider skjedde noe surrealistisk i groruddalsborettslaget vårt. Da Blåmann og Liv kom hjem i halv ni-tiden etter å ha kjørt meg i jenteselskap, ble de møtt av et større politioppbud. Blåmanns første innskytelse var at to av nabolagets fuktige fugler hadde havnet i håndgemeng, noe som dessverre ikke er helt uvanlig på disse kanter. Det ble snart klart at stemningen var lystigere enn som så. Det gåtefulle opptrinnet hadde tiltrukket seg glade folkemengder, både barn til fots og voksne i biler. Det var rene 17. mai-tilstanden, med et betydelig større publikum enn f.eks. det lokale skolekorpset trekker med seg på sine øvingsrunder.

Da den forvirrede Blåmann kjørte ned mot garasjen, fikk han øye på sakens kjerne: En luftballong hadde landet midt i glaninga, nær et større buskas og himmelropende malplassert. Jeg husker godt fra barndommen hvor oppstemte vi ble når vi en sjelden gang fikk øye på en slik doning, men de voksne delte sjelden entusiasmen. Her var det åpenbart at det ikke var snakk om en hvilken som helst ballong – det måtte være en kjendis om bord. Sågar pressen var til stede, faktisk. Blåmann spurte noen av de fremmøtte, men ingen visste hvem de ventet på, uten at det lot til å legge noen demper på stemningen. En villfaren ballong i borettslaget er pussig nok i seg selv, men direkte surrealistisk ble det først da passasjerene kom til syne. Ut steg Arne Næss (95). Vår jovialt animerte nabo støttet mannen bort til bordet der man hadde grillet og pimpet i timesvis, og Næss lot seg begeistret traktere med vin.

Jeg må innrømme at jeg mistenkte Blåmann for å skrøne da han presenterte denne historien for meg rundt midnatt. Var det bare en drøm? Her er beviset på det motsatte.

["Eller var det en drøm": Jokke og Valentinerne, 1991]

8 kommentarer:

Anonym sa...

Wow! Fikk opplevd legenden live de jo! Ikke verst å skryte på seg den kjendisen i nabolaget! *knegg*

Anonym sa...

Jeg våkner opp midt på natta med hjertet langt oppe i halsen.
Jeg svetter i nakken, jeg har noia langt nede i tarmen....

....kanskje var det en drøm...


Gode, gamle Jokke.

Nova

a-lo sa...

Kjekt for Blåmann at historien kunne verifiseres! Jeg tror ikke jeg ville sagt så mye om en slik historie uten bevis, litt for utrolig liksom... ;-)

Ellers har jeg truffet Arne Næss et par ganger pga hans samarbeid med min tidligere fysikkprofessor, Øyvin Grøn.
Han er virkelig like energisk og vital som han virker, helt utrolig når man tenker på hans høye alder.

a-lo

Elinblu sa...

Soff: ja, dette kommer nok naboene til å leve lenge på, he-he.

Herlig, ikke sant, Nova?

Så artig at du har truffet Næss, A-lo! Jeg så i et blad i dag at han ble professor i filosofi da han var 27. Ergo har han vært professor i 68 år nå!

a-lo sa...

De hadde "lunsjforedrag" i midttimen på skolen der jeg gikk før, de gikk under vignetten "fysikeren og filosofen".
Det var lov å stille spørsmål, og det ble gjerne til at man ble stående og prate etter foredragene.
De har gitt ut bok sammen også, husker ikke hva den heter, men det handler om noe relativitetsgreier.

Elinblu sa...

Hm, da spørs det om det beveger seg over hodet på meg, gitt! Men jeg kan jo få hjelp av min mann fysikeren (som også har ex.phil., he-he). Fint at de har noen tverrfaglige tiltak!

a-lo sa...

Det var høyst forståelige greier, selv for meg. Filosofiske betraktinger om relativitet, dette og hint. Øyvind Grøn er helt fabelaktig til å snakke enkelt og greit om ting. Min nåværende fysikkprofessor sa jeg var en heldiggris som hadde hatt ham som lærer. :-)

For interesserte kan jeg jo nevne at det skal være noe med Arne Næss og Gaia-teorien på Blindern førskommende fredag.
se lenker:
http://www.sum.uio.no/arne_naess/
http://www.sum.uio.no/arne_naess/programme.html

Min nåværende fysikkprofessor skrev til oss at "Dette er et must for alle som er interessert i den aktuelle miljødebatten, enten innen klima, filosofi, samfunnsfag, teknologi og naturvitenskap."

Elinblu sa...

Tusen takk for tips, a-lo!