søndag 28. oktober 2007

Vise for gæren jinte

Så var det tid for å bli gammel for alvor; husets første (og største) dobbelt- bursdagsfeiring er overstått. I anledning Livs 1-årsdag og min 34-årsdag hadde vi i går ikke mindre enn to selskaper med hhv. 46 og 15 deltakere. Det har vært veldig hyggelig, men akkurat nå kjenner jeg meg nok som nærmere 70 enn 34. Dette hardkjøret med selskaper blir nok dessverre ingen årviss foreteelse. Sangen jeg skrev til Liv i anledning dagen lød som følger:

Vise for gæren jinte
(Mel.: "Vise for gærne jinter")

Oppå Vollebekk vokste vomma.
Vi var spent på hva den romma,
og på dagen til mora kom ’a,
jenta vår med masse hår.

På Grefsen grein du deg hes og sår,
og slukte ivrig hver melketår.
Og jammen ga det ikke resultater:
to gode bollekinn og ditto lår.

Borti Sverige, vår kjære datter,
fant den gråten sin erstatter.
Der ble tårene brått til latter.
Slik tror vi det vil forbli.

Du fant bassenger å plaske i,
og hilste gjester med eufori.
Men rett før påske tok vi turen hemmat,
tre dvaske fjols til fjells foruten ski.

Utpå vårparten lærte gullet
store kunster, som å rulle.
Siden har vi hatt henda fulle,
blir vel grå i håret nå.

Fra ål til krabbe, så opp og stå.
Du roper ”se” og vil gjerne klå
på alt som lokker og kan tas med hemmat
og leve lykkelig med fruktmos på.

Etter sommer’n tok pappa roret.
Du ble med i babykoret,
og kan synge helt som de store,
nynner glad
ditt trallala.

Du gliser støtt, men er ganske sta.
Med folk og lyder blir dagen bra.
Nå må vi ta en skål og gratulere
den kjære jenta vår, hurra, hurra!



["Vise for gærne jinter": Alf Prøysen/Egil Monn-Iversen]

12 kommentarer:

Anonym sa...

Å så flott sang du hadde skrevet Elin!
Og for noen nydelige bilder av gulljenta... Jeg blir rent misunnelig her jeg sitter.

Gratulerer med vel overstått begge to!

Stoooore klemmer fra Stavanger

Anonym sa...

Gratulerer så mye med vel overstått dag begge to! Tenk så fort tiden går!

Anonym sa...

Gratulerer med vel overståtte bursdager til begge to!

Kjempefin sang og så koselige bilder og go'jenta.

Hilsen Marihøne

Anonym sa...

Gratulere med overstått begge to!

Anonym sa...

Du er så utrolig flink med ord. Synes fremdeles du burde jobbe mer med å få gitt ut noe.

Anonym sa...

Gratulerer med vel overstått begge to.

fantastisk sang du laget til Liv.

Klem fra Spent

Anonym sa...

Jeg er pinlig sent ute, men her kommer et rungende GRATULERER til dere begge! Flotte jenter og flott sang.

Klem fra meg.

Ida sa...

Åh, kjære dere to - gratulerer så mye med dagen!! Glemte helt å ramle innom her på dagen (du skriver jo alltid så morsomt Elinblu, skratter like mye hver gang *knegg* ).

Fortsett å underholde oss!!

Og nyyydelige bilder av dere..så herlig..*smelt*

Anonym sa...

Så fantastisk flott sang!! *rørt*
Er det forrestenantydninger til grå ringer rundt øynene man kan skimte som resultat av strabasiøs feiring?
Dere får hvile på laurbær'ne og samle krefter til neste år. Kanskje dele selskapene på flere dager da? ;-)

Anonym sa...

Gratulerer så mye med overståtttil dere begge to Elin! Nydelig liten jente du har! Og akk så fort ett år har gått!

Elinblu sa...

Tusen takk for alle inspirerende og hyggelige gratulasjoner og hilsener! Grå ringer under øynene, sier du, Soff? *snurt* Nå måtte jeg bytte ut bildet, he-he. Men det stemmer at jeg var ganske sliten, og den sitter visst fortsatt i. Noen storfeiring blir det ikke på flere år nå, kan jeg garantere.

Anonym sa...
Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.