tirsdag 18. januar 2011

Money Talks

I serien "videreutdannelse jeg prøver å ta trass i småbarnsutmattelse og lite oppofrende kone" har Blåmann nå meldt seg opp til en eksamen på BI igjen. Følgelig gikk lørdagens familieutflukt til BIs arnested i Nydalen, nærmere bestemt bokhandelen Akademika. Som fattigslig og idealistisk språkviter har jeg alltid betraktet det bedriftsøkonomiske institutt med noe fordomsfullt blikk, må jeg innrømme. Ikke minst husker jeg med fryd de ville ryktene om at eksamensoppgavene skulle bugne av engelske termer og være utformet som selveste tippekupongen. Hele institusjonen oser av visjoner, teknologisk fremskritt og profitt.

Fordommene om det anglifiserte BI-språket fikk seg ikke noe skudd for baugen under lørdagens visitt. En oransje plakat forkynte at "BI Studentaksjonen" avholder semesteråpning 20. januar, og at de første 150 studentene får goodie-bags. Hva i all verden er dette? Ettersom det gjelder vordende bedriftsøkonomer, greier jeg ikke helt å se for meg at det kan være noe så prosaisk som en god, gammeldags godtepose. Det er vel ikke nissen som kommer med en sekk full av klementiner, harde rosiner og grå sjokoladebiter? Ved studiestart i de harde 90-åra hendte det at det vanket semesterstartposer fra Rema 1000, inneholdende reklamekalender og ymse prøvepakninger med frokostblanding, Nugatti, kaviar og leverpostei. Kan det være noe sånt? Er det nok til å gjøre 150 BI-studenter happy?

Hvis jeg virker hoverende nå, skyldes det bare at jeg frenetisk forsøker å kamuflere min uvitenhet. Jeg skjønner rett og slett ikke hva en goodie-bag er, og kjenner meg litt motløs ved utsikten til at ordet godtepose kanskje er på vei ut av språket. Hvis noe virkelig skulle fremstå som godsaker for en BI-student, burde det vel være noe teknologisk avansert, coolt og fremtidsrettet, fortrinnsvis amerikansk? Jeg er antakelig for akterutseilt til å verdsette det fullt ut, men mange ville sikkert karakterisere det som nettopp dumpet ned på pulten min som en goodie-bag, for ikke å si goodie-box. Jeg har fått iPad! Kanskje jeg faktisk kan begynne å leve i tiden, jeg også (men ikke pokker om jeg bytter ut mobiltelefonen fra 2005).













["Money Talks": AC/DC, 1990]

3 kommentarer:

Therese sa...

Gratulerer med Ipad :)
Håper du finner ut av hva de goodie-bagene inneholder, hadde vært artig og visst!

Veldig bra at du er tilbake i bloggmodus, er herlig å lese det du skriver! :)

God helg!

Klem, Therese

Elinblu sa...

Takk for det, Therese - god helg til deg også!

Jeg ser på studentaksjonens hjemmeside at man bl.a. kunne vinne en onepiece - det er ikke et antrekk jeg hadde ventet meg fra den kanten!

Åshild sa...

Jeg har også hørt om goodie- og har forstått at innholdet er reklame for den som deler det ut.

En gang i mitt liv er jeg blitt invitert til et arrangement med goodiebag. Det sto i invitasjon. Arrangøren var Monter så håpet jeg på en tommestokk, noen liter maling, kanskje en liten hendig elektrisk skrutrekker. Nei, når Monter inviterte til damekveld var selvsagt temaene det eneste damer er opptatt av - helse og hud. Og goodiebagen var fylt med hudpleieprodukter.
Jeg gikk ikke og har derfor aldri fått noen innholdsrik godtepose av noen.