onsdag 12. november 2008

Paint

Da jeg stakk snuten ut i oppgangen i formiddag, ble jeg møtt av følgende syn:
















Akkurat, ja. Ny malt? Vi har ikke fått ølbryggere i hus, har vi vel? Det skjærer meg i øynene. Jeg skjønner at ikke alle kan være like manisk opptatt av språk, men det får da være grenser. Bør man ikke i det minste kunne tilegne seg de mest basale ordene som er knyttet til ens eget yrkesfelt? (Til den rørleggeren som la igjen en lapp hos meg i 1999: Nei, jeg har enda ikke kommet over at du hadde gjort noe arbeid på en komm.) Det er vel ikke mange ord en maler bruker i skriftlig norsk til daglig? Her har firmaet endatil gjort seg flid med å skrive ut oppslaget i farger, og sikkert trykket det opp i hundrevis av eksemplarer.

Når jeg først er i det sure hjørnet, kan jeg godt fremlegge enda en klage til malerne. Vel nede i kjelleren brakte jeg i erfaring at døra til kjellerboden også var ny malt, og jeg hadde et svare strev med å få barnevogna uskadd ut. Det hadde unektelig vært en fordel om dere unnlot å male dør hånd taket også.

["Paint": Roxette, 1988]

10 kommentarer:

Anonym sa...

Kjenner meg veldig igjen!Jeg nekter konsekvent å gå inn i butikker med skrivefeil på salgsplakatene- spesielt den typen feil du beskriver her. Det gjør meg vondt (!), og at de går glipp av en evt. handel fra meg, er min lille hevn. Hjelper litt ;-)

Sara

a-lo sa...

Flere har samme type hevntanker.
*gliser*

a-lo er endog så prippen når det gjelder språk at hun vegrer seg for å søke jobb på steder som ikke engang greier å skrive sitt eget navn riktig, f.eks Hermann's kolonial
*koko*

Elinblu sa...

Godt å se at vi er flere! Det er kanskje like greit at det ikke blir noen jobb hos Hermann's kolonial, ja, a-lo - jeg kan i grunnen se flere årsaker til å styre unna.

GLAMOULØSE HILDE sa...

Ny malt kan være godt, det. Jeg er jo som kjent en ølhund. Jeg hadde tenkt til å drukne mine sorger over særskrivingens utbredelse på et jobbarrangement på mandag. Men på de små lappene under asjetten min sto det bare en oppfordring til å drikke bong. Blir man full av det, tro?

Sarah H sa...

Dagens elektriker etterlot seg en eske ødelagte lyspærer merket DEFFEKT.

Anonym sa...

I butikken tvers over gata her har de titt og ofte tilbud på ny grillet kylling. Jeg priser meg lykkelig over at de i det minste bare griller de nye kyllingene, og ikke de gamle.

Anonym sa...

For noen år siden, før røykeloven gjorde sitt inntog, var jeg på en kafe, tror det var på Mosseporten kjøpesenter. Der hang det en diger plakat hvor det stod "Røyk fritt!" Til tross for at jeg strengt tatt ikke røyker, følte jeg en ubeskrivelig trang til å røyke fritt og hemningsløst...

Elin2

Elinblu sa...

He-he, det er helt utrolig hva folk kan få seg til å skrive!

Anonym sa...

Fylkesmannen i Hedmark hadde en artikkel i Hamar Arbeiderblad her om dagen. Der sto det at han hadde reist gjennom Afrika natta og sett mat bålene lyse. Fnys!

Anonym sa...

www.amo.no bør du ta en titt på :) Full støtte fra meg!
- pappan til Tobias