mandag 17. desember 2007

Good Tradition

Vi er tungt inne i årets mest tradisjonsrike måned. Også her i huset er det visse rutiner som følges med stor flid i adventstiden. Mens andre baker og lager konfekt, tyr jeg til ferdigkjøpte varer. Til gjengjeld spiser jeg mye av det. Så langt i sesongen har jeg kjørt i meg ca. 3,1 kilo svenske pepperkaker og 1050 gram billig (men svinegod) mintsjokolade fra Europris. Her ligger jeg nok litt foran skjema, må jeg tilstå. Da går det bedre med inntaket av sjokoladebetrukken marsipan fra Nidar og rosa julenisseskum. Her er det kun snakk om noen få hundre gram av hver vare, noe jeg må si meg godt fornøyd med.

Av andre førjulstradisjoner kan jeg, i tillegg til vaske- og pyntevegring, nevne utsettelse av julegaver og -post i det lengste. Vi er så smått i gang med innkjøpene, men panikken begynner å snike seg innpå nå. Håpet er at de to tradisjonene skal gå opp i en høyere enhet ved at gavestresset sørger for en så skyhøy forbrenning at pekkerkaker og sjokolade preller av som vann på gåsa. Det kan trengs. Da jeg i dag stakk innom Europris, innså jeg sorgtung at jeg kjøpte den siste esken med mintkonfekt. Til gjengjeld oppdaget jeg med like deler begeistring og frykt at de solgte gigabokser med pepperkakene mine. Tradisjonen tro gikk jeg rett i baret og kom søkklastet hjem.

[”Good Tradition”: Tanita Tikaram, 1990]

7 kommentarer:

Anonym sa...

hehehe, det er lov å kose seg ekstra i julen, Elinblu :jupp:

Hmmm, har de en billigvariant av after eight på Europris assa? Må-løpe-og-kjøpe

Ha en super jul :klemme:

Méé

Elinblu sa...

Idet jeg postet innlegget, begynte jeg å angre litt på at jeg reklamerte for denne mintsjokoladen, he-he. Nå har jeg jo kjøpt den siste esken på nærbutikken selv, og må se meg om etter nye jaktmarker. Da ønsker jeg jo ikke konkurranse! Sjokoladen minner mer om slike mintkaker i sølvpapir enn om after eight. Den er svinaktig god, altså!

Takk for hygelig melding, og riktig god jul til deg også!

Anonym sa...

Ha en riktig god jul!
Jeg har bakt noen skarve få pepperkaker for første gang i år. Det ble noen hjerter før jeg banna høylytt og kasta resten av deigen i søpla.

Nova

Anonym sa...

Du åndsfrende! Her i huset har vi begge en maskulin handlestil - dvs. venter helt til slutten av desember med å handle...Så i dag har jeg vært på Storo og handlet til nieser og nevøer.

Siden vi skal feire jul hos oss i år har jeg faktisk bakt flere slag med småkaker. (O førjulspermisjonstid med din glede), men første lott med brune pinner er borte, så i dag bakte jeg flere =o)

Forøvrig har jeg også en kjempeboks m. Nyåkers stående. De smaker vel så godt som pepperkakene jeg bakte (med ferdigdeg - det er dog grenser)

Godt jeg skal begynne å sykle til jobben igjen i januar!

Klem fra Elisabeth

Anonym sa...

Du må passe deg for ikkje å verte for tjukk da... For mykje kvitbakst og anna snadder setter snøggt spor på lår og mage.

Sofia sa...

Nå er vel godislageret i ferd med å tømmes like fort som inneværende år går mot slutten.
Ønsker deg et fredfylt og innholdsrikt 2008!
:-)

Elinblu sa...

Riktig godt nytt år til dere alle!

Godt å se at jeg har en åndsfrende oppe i villastrøket, Elisabeth! Håper det går greit med sykling på vinterføre. Jeg må for øvrig skryte av at jeg lagde marsipan på lille julaften, så helt uproduktiv var husstanden ikke.

Anonym: Merkelig nok ser det ut til at jeg er tilnærmet immun mot vekteffekten av sukkertrollet - muligens noe hjulpet av et anstrøk av omgangssjuke i romjula.