søndag 26. juni 2011

Wrapped up in Books

Man har vært på konferanse i Paris. Selv om dette var en jobbtur, benyttet jeg tiden godt og fikk raskt svidd av noen kroner. Allerede før jeg kom inn i avdelingen for avreise utland, var nemlig shoppingen i full gang. Tre bøker var sikret. Ettersom de alle var tynne og hadde stor skrift, kan det trygt sies at de ga lite valuta for pengene. Loes verk, for eksempel, var utlest i god tid før vi kom inn i fransk luftrom. Det var likevel ikke den som utmerket seg klarest; den lille oransje lefsa kostet faktisk hele 450 kroner. Ja, du leser riktig: Nødpass. Ved ankomst Gardermoen ble det nemlig meget snart klart at den aller første butikken jeg kunne boltre meg i, var denne:

Noen hadde rett og slett glemt passet hjemme - snakk om amatør! Den hyggelig politidamen mente i grunnen at det ville gå bra uten pass, takket være Schengen-avtalen. Hvis jeg var av den urolige typen som ville gå og bekymre meg over dette, kunne det imidlertid være en god investering med et nødpass. Noen følte seg truffet av denne formuleringen, og slo til.

Den trange starten var dog ikke til hinder for videre utskeielser på fransk jord, og alle var enige om at det hadde vært en fin tur.

["Wrapped ut in Books": Belle & Sebastian, 2003]

4 kommentarer:

Siven sa...

Kjedelig med passet da... :S

Jeg har selv ikke klart å gjøre det der, men banker heftig i bordet her nå... ;)

Godt du kom deg dit og hjem igjen da.

Anine M sa...

Unnskyld, men du er jo søt også. Nødpass har jeg til dags dato aldri måttet skaffe - selv ikke da vi reiste med minstemann til København like før jul. Han var ikke legitimerbar, og vi ble skremt litt med at vi kanskje ikke ble sluppet på flyet på vei tilbake, men det ordnet seg.

Ellers er jeg enig i at bøker er noe av det beste med å reise. Nytt lesestoff!

Elinblu sa...

Ja, ny bok har nesten blitt obligatorisk på flyturer.

Det med passet var nesten litt skremmende - jeg hadde rett og slett ikke tenkt på det et sekund før jeg nærmet meg innsjekking.

Elinblu sa...

...og nå melder VG at det nesten er tomt for nødpass på Gardermoen. Tsk, tsk, hva er det folk tenker med?

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=10081165