onsdag 15. april 2009

Påske

Da er påsken over, og enda et gult vårtegn er å skue: Nidar-marsipan til halv pris. Jeg satt igjen med fire pølsepakker etter ferien, innkjøpt til full pris i frykt for å gå tom, og forsøker nå å overbevise meg selv om at de smaker enda bedre fordi de var grisedyre. Om dette virker, er jeg usikker på, men halvparten er i alle fall forsvunnet allerede.

Jeg var klar over at jeg har litt å slekte på når det gjelder hamstring av sjokolade. Likevel ble jeg mildt forbauset da faderen i ettermiddag stolt forkynte at han har kjøpt et helt brett med marsipanpølser. Han hevdet å ha spart nesten 500 kroner, hvilket betyr at han må ha hatt et tilsvarende utlegg. Enkel hoderegning tilsier at det trolig er snakk om 40 pakker, også kjent som 200 pølser. Selv jeg, som i de bekymringsløse studentdager spiste sju svenske mintkaker om dagen, anser dette som en oppsiktsvekkende mengde. La meg skrive det her, i klartekst og i håp om at alle får det med seg: Jeg vil ikke overta restlageret hvis (for ikke å si når) dere går lei. Vil ikke. (En del av meg vil det selvfølgelig mer enn gjerne, men den er for øyeblikket brakt til taushet med kakao og kokesjokolade.)

















... og egentlig vil vi jo slett ikke spise noe som kaller seg "påske marsipan" - fnys.

["Påske": Lillebjørn Nilsen, 1974]

7 kommentarer:

Anonym sa...

Nå får det være nok, da!

Her bringer man i lutter glede et særdeles nøye planlagt avkom til verden. Hemningsløst og helt uten tanker på represalier. Så - etter 35 år - henges Faderen (som tragisk nok omtales med liten f) ut på nettet. Der blir han hengende i hundrevis av år! Til spott og spe for sine oldebarns oldebarn! Han kommer til å bli husket som en fet, formløs og til dels klumpete Podagraplaget Harryfyr med ett eneste mål her i livet: å få kammet hjem et brett med Nidar påskemarsipanpølser til halv pris!

La gå at Faderen ikke er kulturbærer av rang. Han faller også ut av enhver krimhistorie på TV etter 3 minutter. Kanskje med unntak av Colombo. Men han kan forsikre det represaliehungrie avkommet om at Julemarsipanbrettet var borte etter 2 uker! Den satt, tenker jeg! Og skulle ikke denne øredøvende kraftsalven holde, kan Faderen glatt føye til at han har handlet inn medisterdeig til kr. 12.50 på Maxi Strømmen (normalpris på Ica Maxi er kr. 69.-) og entrecote (i skiver) til kr. 39.50! Han - og sin nære familie - kan altså i 2009 feire både Jul, Påske og Pinse for toogfemti kroner!

Bare så synd at dette tilsvar ikke kom seg inn på bloggen! Her lukter det sensur lang vei. Hvis avkommet kan ( rent teknisk) og tør, ville Faderen så gjerne se at det ble lagt inn. Av hensyn til sin nære familie og sine oldebarns oldebarn.

En sen hilsen fra

Faderen

Kunstkritiker, gjesteforedragsholder og gjennomsnittspensjoist

Anonym sa...

Ps. "Volum 2" blir presentert "live" av tekniske årsaker

hanssen-familien sa...

Haha, ser hvem du slekter på Bluen!
Tidenes bloggkommentar!

Hanne sa...

Jeg er en ødeland. Jeg kjøpte alt påskegodtet de hadde i butikken _før_ påske, til _full_ pris. Jeg har fortsatt nok igjen til å åpne en aldri så liten påsketemakiosk.

Eli sa...

Godt å se at det ikke bare er meg som først irriterer meg over orddelingsfeilen, og deretter går amok i hyllene med påskemarsipan til halv pris. Vi må jo sørge for at ikke for mange andre kunder blir eksponert for slike språklige tabber fra Nidars side. Det har selvfølgelig ingen sammenheng med at vi er litt for glad i sjokolade og marsipan, det er ene og alene omsorgen for språket vårt som motiverer tradisjonen. Men marsipanen går ned, den. :-)

Therese sa...

Haha, knallkommentar fra Faderen! Lurer på hvem du slekter på Elin. Fnis. Stående applaus!

Elinblu sa...

Hå, den slags trusler biter ikke på meg, kjære fader! Jeg registrerer for øvrig at det ikke har dryppet noen påskemarsipan på meg ennå, så jeg har sett meg nødt til å bygge opp mitt eget lager. Det er for øvrig godt å lese at de nærmeste ukene er sikret ernæringsmessig.