torsdag 26. juni 2008

Sugar, Sugar

Å være henfallen til sjokolade er ikke flaut. Det er en last man deler med svært mange andre – sågar tilhengere av Fedup Lindbergs filosofi koser seg jo i svake stunder med en liten bit 97 % sjokolade. Når det gjelder søtsaker, har jeg andre svakheter som i mindre grad tåler dagens lys. At jeg antakelig er den eneste norske dama over 10 år som kan finne på å tygge Hubba Bubba og mer moderne klissetyggiser, har jeg i grunnen avfunnet meg med. I går gjorde jeg imidlertid noe som jeg oppriktig talt skammer meg over, og som jeg ikke kjenner noen andre som kunne ha funnet på.

Jeg kjøpte marengs. Av simpleste sort, på Kiwi. Kulørte, det vil si i grusomme pastellfarger. Og én ting er at jeg i et desperat øyeblikk kjøpte dem – verre er det jo at jeg spiste dem også, i smug for både medpassasjerer på bussen og familien. Jeg tømte hele posen. Hvis jeg kjenner godt etter, har jeg fortsatt et klissent belegg i kjeften.

Etterpå bakte jeg sjokolademuffins.

["Sugar, Sugar": the Archies, 1969]

9 kommentarer:

Anonym sa...

Ha ha, hadde jeg ikke visst det hadde jeg gjettet at du var gravid.

*knegg*

dolliemor

Elinblu sa...

He-he, med en viss skam må jeg tilstå at jeg har hatt denne svakheten i over 20 år, så den er nok ikke hormonelt betinget.

Anonym sa...

hahaha, er det mulig?? Jeg tror faktisk jeg har møtt min overkvinne, ikke engang jeg hadde klart å legge i meg en hel pose marengs, og jeg er en godtemums av dimensjoner ;-) Vel, det er deg vel unt, og etter de siste dagers begivenheter, skjønner jeg deg godt om du slår deg på en pose til!

Anonym sa...

Ho ho, kunne man kjenne seg bedre igjen?! Innerst i matskapet, gjemt bak knekkebrød og cornflakes ligger ikke mindre enn to halvspiste poser marengs. Kjøpt på Kiwi, åpnet og spist i desperasjon på vei hjem...

Det er godt å vite at man ikke er alene.

Anonym sa...

4 eggehviter - stivpiskes! Ønskes farge, kan gelefarger tilsettes (ikke flytende farge, viktig)
Deretter pisker du inn 8 ss sukker (farin) og en knivsodd bakepulver.
Sett marengsene på bakepapir med teskje, og tørk i ovnen ved 75-100 grader til de er lette og luftige. Lang tid på svak varme gir best resultat, f eks. to timer på 75 grader :) Mums-mums :) Lagde slike i dag, det er tradisjon på jentungens bursdag.

hanssen-familien sa...

Urk! Kjøpemarengs!? Jeg kan til nød spise kaker med marengsbunn, men. Du er hardt angrepet. ;-p

Anonym sa...

Jeg følger deg ikke med marengsen, men jeg har også en forkjærlighet for Hubba Bubba! Vel og merke den gamle røde, som nå er rosa. De tygges i smug (det vil si hjemme, da dette ikke er diskret tyggis, hverken hva lukt eller størrelse angår).

Anonym sa...

Pst: Ny oppskrift på marengs er nå lagt ut på FP. Jeg ventet å se deg i den tråden, den ropte jo bare navnet ditt!!

Elinblu sa...

Ha-ha, godt å se at jeg utrolig nok ikke er alene!

Og Hubba Bubba, ja - jeg kjenner fortsatt et intenst savn etter den blå varianten med salt lakris som sikkert har vært borte fra markedet i nærmere 25 år.

Takk for oppskrift!