mandag 31. mars 2008

Such a Shame

Allerede til jul startet vi vår karriere som mottakere av nennsomt konstruerte gaver fra barnehånd (om enn ikke dorullnisser foreløpig). Allerede nå har dette foreldreparet vist seg tilliten lite verdig. Til påske kom det to kyllinger fra barnehagen, i tillegg til en fargerikt dekorert filtskål med karse i bomull. Med skam må det innrømmes at fuglene har blitt liggende under en bunke med reklame og forfalte regninger på hylla i gangen, noe som har gitt meg et stikk av dårlig samvittighet hver gang jeg har tenkt på det.

Karseoppsatsen har det gått enda verre med. Vel startet den påsken i vindusposten, og jeg forsøkte å behandle den med verdighet ved å skvette litt vann på den. Dessverre kunne jeg ikke nok om vanning av karse, viste det seg - eller jeg var for lat. Det var jo rikelig med sol i begynnelsen av påskeferien, og en dag oppdaget jeg til min forferdelse at gaven fra Liv var vissen. Vi hadde latt den vansmekte; kun i ytterst få dager fikk de skjøre spirene utfolde seg i all sin prakt. Ikke la dere lure av den grønne fargen på bildet; rigor mortis må ha inntrådt meget raskt i solsteken.

Det er en mager trøst å vite at på dette tidspunktet har ikke de kostelige produktene hatt altfor nær omgang med de lubne barnehendene vi kjenner så godt. Dertil er disse for små og ustyrlige foreløpig, men denne hjerterå og skjødesløse behandlingen av gjenstander fra barnehånd kan naturligvis ikke fortsette. Jeg lover å skjerpe meg betraktelig - med hånda på hjertet.

["Such a Shame": Talk Talk, 1984]

5 kommentarer:

Gro/ I Gros Hage sa...

Trøsten får være at innen de lubne barnehendene har blitt mer selvhjulpne i lagingen av slike produkter har trolig også kjeftamentet på den lille bedret seg slik at du nok ikke får alledning til å la karse vansmekte eller kyllinger støve ned under regningsbunken. Du blir nok påminnet om å passe bedre på - slik er det hvertfall her i huset

Pulsatilla :-)

Ida sa...

For en flott lubben hånd! Jeg bruker selv å sitte med beundring i øynen eå se på den lubne herlige hånda..En gang, når døtrene vår eblir store, Elinblu - vil vi sitte å mimdre om de søte små lubne hendene! Og blir min som meg vil hun sikkert gå å hate sine "pølsefingre", og ønske seg lange slanke pianofingre..hihi..

Anonym sa...

Jeg har også tatt livet av karsen fra barnehagen. Imidlertid kom vår i en gjennomsiktig plastkopp, dekorert med et kyllingklistremerke. Dette hadde hun visstnok satt på HELT selv. :knegg:

Nova

hanssen-familien sa...

Nåmmen.. Nydelige lille hånda til Liv!! *smelt*

Elinblu sa...

He-he, veldig godt poeng, Pulsatilla! Det var betryggende.

Lita: fnis, jeg har heldigvis vokst av meg de små sosissene ("såsisser" heter det visst, men det nekter jeg å skrive).

Godt å høre at jeg ikke er alene, Nova!