søndag 29. juli 2007

Rise to the Occation

Da er vi hjemme igjen etter to uker på hyttetur uten nettilgang. Vi har hatt det hyggelig, men Liv har lært seg noen nye kunster som har bidratt til at det er en noe sliten familie som vender hjem. Først kom hun seg opp på alle fire og krabbet skikkelig, noe som innbrakte stående applaus fra foreldrene. Videre mestrer hun nå til fulle kunsten å reise seg opp. Dette skal helst praktiseres døgnet rundt, og dessverre er det åpenbart ikke like enkelt å sette seg ned igjen. Det må enten utføres manuelt med foreldrearmer, eller så smeller det i senge- sprinklene. Nettene har blitt et lite mareritt der søvnen glimrer med sitt fravær. Hver gang vi entrer soverommet, møtes vi av et syn tilsvarende illustra- sjonen til høyre – med og uten lyd.

Mens datteren står på egne bein, ligger mora nede for telling. Da Liv etter en times stående protester bokstavelig talt hadde falt til ro den siste kvelden i hytta, grep jeg desperat til rødvinsdunken for første gang på mange dager. Endelig litt egentid! Hvor sliten jeg var, skjønte vi først da jeg nærmest gikk rett i dørken ­– opp som en løve og ned som en fell. Etter bare to glass nådde jeg det tidligere så velkjente punktet da det plutselig tipper over fra fryd og glede til kvalmende karusellkjøring. Brått fant jeg meg selv halvt sittende, halvt liggende på gjesterommet med ei grønn bøtte ved min side. (Vi anså kombinasjonen tørrdo og kvalme som mindre heldig, men gudskjelov var det bare kontaktlinsene som i et glimt av klarsyn fant veien til bøtta.) Da jeg våknet opp tre timer seinere, var jeg frisk og kunne uten problemer stable meg på beina igjen.

Forhåpentligvis dukker det snart opp nye anledninger til å reise seg og utbringe en skål for familiesommeren.

[”Rise to the Occation”: Climie Fisher, 1988]

9 kommentarer:

a-lo sa...

Jasså, vinelskeren tåler ikke så mye mer? *erter*
Håper det går seg til da, jenta må vel bli sliten en gang, og etterhvert lære seg at det går an å sitte ned før man faller i senk.

Tenkte forresten på deg her en kveld da jeg inspiserte min blåsorte tunge i speilet. Årsaken tør være kjent...
;-)

Hyggelg å ha deg på nett igjen også!


a-lo

Anonym sa...

Climie Fisher, du! :knegg: Ad problemet ditt: Det henger sammen og går over!

Reba sa...

Velkommen tilbake på nett!

Må humre litt over rødvinskosen din ja *knegger*
Det går seg vel til igjen, skal du se! ;)

Koselig å se bilde av Liv igjen, hun er nydelig!

God klem fra meg!

Anonym sa...

Heisann!
velkommen tilbake fra ferie, både til deg og meg. I dag er første dagen min på jobb etter 3 uker ferie.

... og NÅ skinner sola...

Jeg har lest alle innleggene dine siden sist jeg var innom, men jeg legger kommentar på det siste innlegget (så du skal slippe å lese alle innlegg for å se etter nye kommentarer).

Gratulerer med splitter ny bil. Hva er fargen på doningen?

Vi har også kjøpt ny bil i sommer, en Peugeot 307 SW med disel-motor og AC. Man kan ha 7 seter i den, men vi har 5 seter. Så bilen vår er nok veldig lik i type som deres bil. Vår har beigegrå farge. Vi er kjempefornøyd, og den fungerte udmerket på ferieturen til Danmark.

I tillegg fikk vi solgt den gamle Lancer stasjonsvogn (Mitsubishi)!!! Vi hadde avertert den til salg kun på FINN.no og den hadde ligget til salg i 2 mnd. Plutselig når vi var hjemme i 3-4 dager i ferien, så ringer telefonen at det er et par som gjerne vil se på bilen. Joda, vi avtalte neste dag og ved slutten av visningsdagen stod vi med pengene cash i hånda. Det var litt uvirkelig å holde så mange penger i hånda, dvs > 30 000 kr. (At de samme dag ble trygt plassert i banken og overført til billånet er jo en kjedelig detalj).

Jeg ser du snart skal tilbake i jobben. Jeg ønsker deg en god overgang til jobb med småbarn hjemme.

vennlig hilsen
Marihøne

Anonym sa...

Takk for slike historier. Det gjør min ventetid litt mindre traurig ved at jeg i litt større grad kan sette pris på min foreløpig barnløse tilværelse, med tilhørende barnefrie rødvinskvelder og søvnfylte netter ;-)

Ellers registrerer jeg at Liv ser ut til å vokse seg stadig mer bedårende og fremmelig, hun er virkelig en kjempesøt jente! Ha en fortsatt fin sommer, selv om enkelte nå har truet med mer normale sommertemperaturer.

Klem fra meg!

Elinblu sa...

A-lo: Takk for hyggelig hilsen, det er godt å være tilbake! Jeg vil gjerne gjøre oppmerksom på at jeg har konsumert både rød og hvit vin ved mange anledninger allerede, med langt større hell, så løpet er nok ikke kjørt ennå.

Tinetoff: Det er godt å høre! Jeg må innrømme at navnet Climie Fisher måtte jukses fram via Google, men selve den klisne sangen sitter som spikra.

Rema: Takk for hyggelig hilsen!

Marihøne: Koselig med hilsen fra deg! Vår nye doning er kongeblå. Gratulerer med ny bil, høres ut som samme typen, ja! Mannen var svært fornøyd under årets feriepakking. Så kjekt at den gamle bilen ble solgt også - vår står fortsatt og troner i garasjen, og vi har ikke hjerte til å selge den.

Mikka: Jeg vet at jeg er heldig, altså, det bare kom litt bort for meg et par netter her. Uansett er alle hyggelige rødvinskvelder deg inderlig vel unt! Jeg kan ellers faktisk takle opp mot 24 grader, jeg også, og betraktelig mindre vann fra oven.

Fortsatt god sommer!

Sofia sa...

Fikk skikkelige mimrevibber av den sangen nå altså! Han var da ganske snaisen han som sang den, vel?
Du må vel øve litt mer på den vindrikkinga. Tar litt tid før du er på topp igjen *knegg*

Anonym sa...

Velkommen på nett igjen:). Jeg følger litt med dere sånn dann og vann, du skriver så bra!

Når det gjelder småtroll som prøver å innføre stående sengevaner, har jeg god erfaring med såkalt "Babysafe". Til tross for tvangstrøye-assosiasjoner har dette enkle hjelpemiddlet sikret nattesøvn for begge mine to store barn. Vi brukte den fra de var ca. 9 mnd (og stod i sengen..), og vi måtte nærmest avvenne dem med babysafe'n igjen da de ble så store at tærne slo krøll på seg. Det er altså en innretning som ligner en ermeløs kjole uten åpning til bena, med tilhørende stropp til å feste under sengebunnen (mer kjent og brukt da vi var babyer, i følge representanter for generasjonen over oss). En god bi-effekt er at de holder varmen selv om dynen sparkes av. Etter litt tilvenning sovnet de bare de kom ned i posen, og vi kunne snart slutte å bruke stroppen. Tipper vi finner den fram igjen til lillesnupp så snart hun viser tegn til å ville stå i sengen (om hun gidder, hun er nemlig betydelig mer makelig anlagt enn sine storesøsken..).

Klem fra Akseliane (fra SM/NM)

Elinblu sa...

Soff: Jeg huska sannelig ikke hvordan gutta i Climie Fisher så ut, jeg men en liten google-runde avslørte at de ikke var altfor lekre, gitt. Vi hadde kanskje ikke så høye krav den gangen på 80-tallet. Med ny brystbetennelse kommer jeg for øvrig helt ut av rødvinstreninga på nytt...

Tusen takk for kjempehyggelig hilsen og tips, Akseliane! Vi kjøpte med en slik Babysafe til et desperat vennepar i fjor sommer. De oppholdt seg to uker på ei hytte, og poden hadde lært å reise seg i senga der oppe. Heldigvis har Liv roet seg betraktelig etter at vi kom hjem igjen, så jeg tror kanskje vi slipper å bruke en slik pose (nesten farlig å skrive det, da...) Det måtte i så fall kanskje være for varmens skyld, for dyne har vi ikke kunnet bruke på månedsvis. Nå er Liv så varm at det holder med et helseteppe og knapt nok det.

Klem fra Elinblu