mandag 30. juli 2007

The Joker

Årets ferie har blitt tilbrakt i Norge, så nær som en snartur til Nordbysenteret på Svinesund (en opplevelse som for øvrig var skakende nok til at den muligens bør bearbeides i bloggform). Shopping har det ellers blitt dårlig med, bortsett fra et uendelig antall turer i matbutikker. En ting jeg har merket meg, er den høye tettheten av Joker-butikker utenfor allfarvei. Vi har blant annet hatt den tvilsomme gleden av å frekventere en Joker-filial på Hedemarken. Hva er det egentlig med denne butikkjeden? Jeg har aldri sett maken til høye priser og dårlig utvalg. Det er mulig de smarte sparer tid og penger, men jeg tviler på at de handler på Joker av den grunn.

La meg ta et tilfeldig valgt eksempel: En stor pose M koster 30 kroner på vår svinedyre nærbutikk, Meny. Jeg satte nesten peanøttene i halsen da jeg så prisen på M hos Joker: 36 kroner, takk. 20 prosent dyrere! Sånt går jo bare ikke an. Likevel later det til at Joker omtrent har monopol på etablering av butikk i grisgrendte strøk. Unntaket må være den avleggeren som av uvisse grunner befinner seg på Torshov, der vi tidligere i sommer formedelst usannsynlig trege kunder og ditto betjening brukte 25 minutter på å kjøpe en liter melk og en brunost. På Jokers hjemmeside står det å lese at det nye slagordet nå lyder ”Joker – tid til overs”. Dersom noen skulle ha et par timer å svi av, kan jeg anbefale en ekskursjon til Torshov.

Jokerne er rene ugresset, slik de grønne skiltene spretter opp som troll av eske. Etter et par mannsaldres drift avviklet Nybergsund Samvirkelag sin butikk i nabohuset til bestefar i fjor høst. Bestefar fikk aldri oppleve at Joker rykket inn i lokalene i sommer. Jeg kan strekke meg til å betegne dette som bedre enn ingenting. Ikke minst fikk sundingene dermed et sted å kjøpe billetter til sommerens høydepunkt, forrige ukes cupkamp der de lokale heltene sablet ned selveste Vålerenga. I fotballaget har Nybergsund utvilsomt en mer attraktiv joker i ermet enn den nye butikken. Måtte de bare slå knockout på Haugesund også.

[”The Joker”: Steve Miller Band, 1973]

3 kommentarer:

Carinus sa...

Heia Nybergsund!!
(hilsen ffk´er som ble sablet ned i forrige runde)
Håper de vinner hele schmæla!

Marit sa...

Næmmen - har du vært uheldig på "min" gamle nærbutikk, Joker'n på Torshov som gikk under tilnavnet "mitt utvidede spiskammers" da jeg bodde i nærheten? Da har det enten skjedd noe siden jeg bodde der, eller du har hatt uflaks. For noen år siden var det en utrolig trang og rotete butikk med mengder av fylliker som stadig var innom, men allikevel en fantastisk koselig butikk der paret som drev den kjente alle i nærmiljøet som alltid var åpen og som hadde det meste vi trengte døgnet rundt.

Savnet faktisk butikken da jeg flyttet til mer sossete strøk av byen og bytter gladelig bort den forgubbede Coop'en på hjørnet her med Jokern på Torshov som tross alt fører grønnsaker fra dette årtusenet... :-)

Elinblu sa...

Takk for det, Carinus! I ferien var vi på nye Fredrikstad stadion og så LSK og hjemmelaget levere en heller kjedelig kamp. Det mest spennende var om den altfor smale gangbrua ville bryte sammen da vi stod i eviglang kø over den på vei tilbake.

Anikka: He-he, jeg må innrømme at jeg ikke engang var inne på Joker Torshov. Mannen skulle handle et par småting mens jeg satt i bilen og venta, og det varte og det rakk. Ifølge rapportene var det både fylliker og annet som medførte de lange køene. Vi får kanskje gi butikken en ny sjanse!